Nederland kende in november een kort venster waarin congressen en beurzen ‘ouderwets’ mogelijk waren. De maritieme sector presenteerde zich binnen tien dagen twee keer: tijdens Offshore Energy in de RAI Amsterdam en op de beurs Europort in AHOY. Over de eerste beurs deden we al verslag, in dit artikel blikken we terug op Europort.
“RPPC was, samen met Havenbedrijf Rotterdam, aanwezig met een stand waar ook acht van onze leden zich presenteerden”, vertelt Chris van der Deijl, Community Manager bij RPPC. “We kijken terug op een goede beurs. In tegenstelling tot Offshore Energy een week eerder was deelname aan Europort voor ons de eerste keer en dus een nieuwe ervaring.” Van der Deijl merkte dat het tijdens Europort iets harder werken was om mensen naar de stand te trekken. “In de RAI hadden we op een kleinere beurs een heel grote stand, hier was het juist andersom. Maar we slaagden er met onze exposanten goed in mensen naar de stand te krijgen, en de verschillende evenementen die we organiseerden, zoals een bierproeverij, zorgden voor extra aanloop.”
Gemêleerde samenstelling
Dat bleek ook de ervaring van een aantal leden die zich op de RPPC-stand presenteerden. Zo vond Hans Kramers, Accountmanager bij Vitesse Vorkheftrucks, de gemêleerde samenstelling van de partijen op de stand interessant. “Het is mooi dat partijen elkaar aanvullen en steeds andere bezoekers kunnen aantrekken.” Eenzelfde reactie geeft ook Erik van der Ende, Sales Manager bij HEBO Maritiemservice: “We zaten op de stand niet in elkaars vaarwater en trokken ook een divers publiek.” Hoewel de RPPC-stand wat aan de rand van de beurshal lag, was Van der Ende tevreden over de aanloop. In gelijke bewoordingen kijkt Joost van den Berg, Lease Officer bij Beequip terug. “RPPC had met de stand niet de beste plek, maar er was eigenlijk altijd publiek en de verschillende evenementen waren beslist goed georganiseerd.”
Corona
Voor Erik van der Ende (HEBO) was Europort zowel een relatiebeurs als een evenement waar zaken werden gedaan, terwijl Kramers (Vitesse) het heeft ervaren als vooral een relatiebeurs. “Het was goed dat een dergelijk evenement weer kon plaatsvinden; we merkten toch dat mensen het gemist hebben.” Van Covid-angst of afstand houden merkte Kramers niet zo veel bij de Nederlandse aanwezigen, die gedroegen zich spontaan en gezellig. “De buitenlandse deelnemers hielden zich doorgaans wel keurig aan alle regels.”
Voor herhaling vatbaar
RPPC-Community Manager Chris van der Deijl kijkt tevreden terug op de beurs, en herkent zich in de opmerkingen over de locatie van de stand. “We kijken nu al naar een serieuze optie om de stand volgende editie op een veel grotere en meer centrale plek te gaan positioneren. Daarover zijn we al Ahoy in gesprek.”