Zware jongens in horizontaal en verticaal transport
Wie de site van M.J. van Riel, kersvers lid van RPPC, bezoekt, kan er niet omheen dat het bedrijf veel doet: exceptioneel transport, hijsen & heffen, industriële verplaatsingen én projectmanagement. We spreken de zoon van de oprichter, Martin van Riel, en sales manager Sebastian van der Kuijp over de historie en de huidige activiteiten van het bedrijf.
“Mijn vader begon in 1946 met zijn bedrijf, en toen ik 20 jaar oud was nam ik het over. Tot mijn 18e ging ik op de brommer naar klanten en zat ik zelf nog op een hijskraan. In het begin had ik vijf kranen, één kapotte kraan, vijf vrachtwagens en vijf man in dienst. Door de jaren heen zijn we aardig gegroeid, ja,” aldus Martin van Riel. En zo is het: 223 personeelsleden in loondienst, werkzaam op vier locaties, 68 telescoopkranen met een capaciteit van 40 tot en met 700 ton, 22 torenkranen van 33 tot en met 60 meter, modulaire aangedreven trailers en nog veel meer.
De hoofdvestiging van M.J. van Riel zit in Tilburg, maar in 2016 kochten ze een stuk grond in Moerdijk. Begin van dit jaar opende daar de vierde vestiging naast die in Oss en Eindhoven, geheel met het oog op de activiteiten in de Groot-Rotterdamse haven. Van der Kuijp: “We waren altijd actief in de bouw, maar wilden onze activiteiten verdelen tussen de bouw en de industrie. Daar doen we meer gecombineerde projecten, en dat is voor ons erg interessant. We beheren veel disciplines en die komen, zeker wat betreft break bulk en offshore, mooi samen. Denk aan offshore bedrijven die schepen moeten ombouwen, of een nieuw gebouwd schip dat de loods uit moet en te water gelaten moet.”
Niet alleen in Moerdijk, maar ook in Rotterdam voorziet het bedrijf veel nieuwe klanten. Van Riel: “Wij zijn importeur en dealer van Doosan heftrucks, maar handelen ook in tweedehands exemplaren. We zien dat bijvoorbeeld scheepswerven die die machines niet dagelijks gebruiken daarin geïnteresseerd zijn.” Een breed pakket dus, maar dat komt niet alleen daar tot uiting. Van der Kuijp: “Afgezien van hijsen en heffen, van oudsher ons specialisme, richten we ons meer en meer op projectmanagement en engineering. Het verplaatsen van een groot project, of dat nou een schip of een complete fabriek is, daar komt veel bij kijken. Wij berekenen alles tot achter de komma, hebben alle mogelijke veiligheidscertificaten, organiseren het vervoer van A tot Z en zorgen ervoor dat we niet voor verrassingen komen te staan. Ons doel is natuurlijk een tevreden klant, met één aanspreekpunt, voor wie wij alles deskundig en efficiënt uitvoeren.”
Projecten waar ze trots op zijn, zijn er te over. Zo vervoerden ze het langste verkeersportaal van Nederland én hebben deze boven de snelweg op z’n plaats gehesen. Ook transporteerden ze begin dit jaar twee enorme silo’s van 38 ton per stuk op een binnenvaartschip richting Duitsland. “Zo’n verplaatsing doe je niet zomaar, daar gaat veel voorbereidend werk aan vooraf. Hoe ingewikkelder, hoe interessanter wij het vinden.”