Deze zomer plaatsen we RPPC-leden die als dienstverlener in de haven actief zijn in de schijnwerpers. We starten de serie met Interlloyd.
“Interlloyd is de oudste Lloyds Agent ter wereld (meer dan 200 jaar) en biedt zijn klanten alles wat nodig is als het gaat om zowel de afwikkeling van schade aan schip of lading en daarnaast ook advies en controles om schade te voorkomen,” legt Arno Duysserinck, Surveyor en Team Leader Office Staff bij Interlloyd uit. De belangrijkste tak van het bedrijf is gericht op schade-onderzoek. “We hebben veertien surveyors in dienst die na een schademelding onderzoek doen, de schade vaststellen, de oorzaak van de schade analyseren en de kosten die de schade met zich meebrengt berekenen.” Daarbij gaat het niet alleen om het vaststellen van de impact van de schade, maar vooral ook om de vraag wie ervoor aansprakelijk is.
Aandacht voor breakbulk
Officieel is de naam van het bedrijf Interlloyd Averij, wat erop wijst dat de onderneming ooit startte met het beoordelen van schade aan lading van schepen en schade aan schepen zelf. “Dat klopt,” geeft Duysserinck aan. “Dat was in 1818 de activiteit waarmee we startten. En nog steeds is het afhandelen van schade aan de machinerie of de casco’s van schepen een onderdeel van ons werk, net als de lading aan boord van deze schepen. Maar ook schade aan ladingen tijdens weg-, trein- en spoorveroer komt vaak voor”.
In de loop van het bestaan van de onderneming is een nieuwe activiteit toegevoegd aan het portfolio, namelijk het adviseren van klanten over het voorkomen van schade. “Zeker bij breakbulk, project cargo en heavy lift-lading is dat van belang,” legt Duysserinck uit. “In tegenstelling tot bulk of containers kan het zekeren van de lading in deze segmenten een uitdaging zijn omdat elk ladingstuk uniek is. Het zijn vaak zware ladingstukken, dus men denkt weleens dat die door hun gewicht niet zullen bewegen tijdens de reis, en dat een simpele ketting daarom volstaat. Dat is helaas niet genoeg.”
Beladingsadvies
Niet alleen het vastzetten van de lading verdient aandacht, ook wordt er nogal eens vergeten dat men goed moet nadenken waar op het schip de lading geplaatst wordt. Wanneer bij het laden van het schip wordt geïnvesteerd in een goede begeleiding, zowel tijdens de vaart als bij het lossen, tot veel minder schades leidt. “Natuurlijk is en blijft de kapitein verantwoordelijk voor de belading van het schip, maar wij kunnen assisteren en ervoor zorgen dat schades aan zowel schip als lading voorkomen worden.” Interlloyd adviseert daarbij alle betrokkenen bij het laden of lossen.
Schade verhalen bij veroorzaker
Als toch sprake is van schade dan rapporteert Interlloyd dat niet alleen, maar treedt de interne claimafdeling ook in contact met de verzekeraar. Duysserinck: “Daarbij blijft het echter niet. Onze afdeling Recovery (Regres) probeert vervolgens de schade te verhalen bij de veroorzaker of diens verzekeraar.” Dat is over het algemeen een ingewikkeld proces waarbij ervaring een grote rol speelt.
“Om op termijn het juiste advies aan de klanten kunnen geven en goed kunnen acteren hebben we onlangs het team uitgebreid met jonge medewerkers die langzaam het vak leren van de ervaren mensen.
Logistieke achtergrond
Dat brengt het gesprek op de vraag hoe je eigenlijk surveyor wordt. “Er is geen opleiding voor. Vaak hebben onze mensen een achtergrond in de logistiek.” Dat geldt overigens ook voor Duysserinck. “Ik volgde de hbo-opleiding logistiek en begon te werken bij de terminal van Verbruggen in Zeeland. Al snel was ik betrokken bij de nacontrole, dus de stap richting schadebeoordeling was niet zo heel groot.”