De in Dordrecht en Moerdijk gevestigde stuwadoor ZHD initieerde een verrassende transfer van Amsterdam naar Rotterdam. Een drijfkraan die dienstdeed bij kolenterminal Rietlanden Terminals B.V. in de hoofdstad verhuisde naar de floating terminal van ZHD in de Maasstad. De drijfkraan, een havenkraan op ponton, heeft een capaciteit van vijftig ton en kreeg bij de overdracht de nieuwe naam ‘Ahoy Adamas’ mee. “
Met de drijfkraan breidt ZHD de vloot van de floating terminal in Rotterdam uit van vier naar vijf kranen. “Daarbij moeten we opmerken dat één van onze drijfkranen op leeftijd is. Daar zullen we in de toekomst afscheid van moeten nemen”, legt Dico Regoord, Commercieel Manager bij ZHD Stevedores, uit.
Familiebedrijf
ZHD Stevedores (de handelsnaam van B.V. Zeehavenbedrijf Dordrecht) is een familiebedrijf waarvan de roots teruggaan tot 1920. Inmiddels staat de vierde generatie aan het roer. Het bedrijf ontstond, zoals de naam aangeeft, in Dordrecht maar is ook actief in Moerdijk en Rotterdam. Regoord: “De eerste twee havens hebben een beperkte diepgang, niet alle schepen kunnen er afmeren. Daarom begonnen we ook een drijvende terminal in Rotterdam: als de schepen niet naar ons kunnen komen, dan gaan wij naar de schepen toe.”
Droge bulk
90% van de activiteiten van de stuwadoor bestaat uit de op- en overslag van droge bulk. “We zeggen altijd dat we het hele alfabet, van Alumina tot Zout, kunnen afhandelen.” Indien de klant het wenst kan ZHD ook met breakbulk, staal en containers overweg. “We kunnen tot 100 ton hijsen.”
Voor een stuwadoor heeft ZHD een brede range aan activiteiten; dat is een bewuste keuze. “Een ruim portfolio is ook een vorm van risicospreiding”, legt de Commercieel Manager uit.
Mobiele havenkranen
Los van de ‘Ahoy Adamas’ bestelde ZHD onlangs ook twee mobiele havenkranen, voor de terminals in Moerdijk en Dordrecht, die net als de drijfkranen zeer geschikt zijn voor het verwerken van droge bulk.