header (5)

Vanachter zijn bureau kijkt Stef Kluiters, Directeur Zeevracht van ColliCare, zo uit over de Nieuwe Waterweg. Een betere plek voor zijn kantoor kan hij niet bedenken, hij woont bovendien op een steenworp afstand.

Zeevracht, een eigen rederij en een groene toekomst

Vanachter zijn bureau kijkt Stef Kluiters, directeur zeevracht van ColliCare, zo uit over de Nieuwe Waterweg. Een betere plek voor zijn kantoor kan hij niet bedenken, hij woont bovendien op een steenworp afstand. “Als mensen maar nooit denken dat ik dit zelf bedacht heb, dit is echt in Noorwegen op het hoofdkantoor bepaald”, lacht hij.

Kluiters werkt al jaren in de logistieke branche, eerst bij diverse expediteurs en rederijen, daarna als mede-eigenaar van een eigen logistiek dienstverlener. Hij zit sinds 2011 in deze functie bij ColliCare. Hier heeft hij veel vrijheid om de zaken op zijn eigen manier aan te pakken. “Ik gedij beter in een kleine organisatie, maar ik snap intussen wel dat we niet ontkomen aan een kwaliteitsafdeling en certificering. Daarvoor zijn we te hard gegroeid, dan kom je er niet meer met een vrolijke lach en een goed verhaal.” Bij ColliCare in Maassluis werken elf man en in Groningen, waar het kantoor voor wegtransport zit, 23 man.

“Het was altijd prettig om onszelf te verkopen als de Scandinavië-specialist, maar dat beeld klopt niet helemaal meer,” zegt Kluiters. Hij doelt op de rappe uitbreiding die ColliCare heeft ondergaan sinds de oprichting in 2006. Het moederbedrijf opereert nu in elf landen, niet alleen in Noord-Europa maar ook Italië, Turkije, China en India.

Het is een interessante tijd, vindt Kluiters. “Alles moet groener en milieuvriendelijker. Zeevracht is dat al, wij hebben dus baat bij die ontwikkeling. In 2016 hebben we het initiatief genomen voor de start onze eigen rederij, Viasea Shipping, met onder andere een kantoor in Moerdijk. Daar ben ik echt trots op. Er varen inmiddels drie containerschepen van ons in totaal, eentje met een wekelijkse vaste route over de Noordzee, de andere over de Oostzee. In het begin was dat een klein schip, nu hebben we er drie van minimaal 750 TEU. We bedienen vooral de consumer market in Scandinavië.” Het blijft spannend wat er allemaal mogelijk gaat zijn, want de strengere wetgeving in Noorwegen bepaalt bijvoorbeeld dat er over een tijdje geen vrachtauto’s meer op fossiele brandstof in de regio Oslo mogen rijden, uitsluitend nog elektrisch. “Dat soort dingen gaan hier ook gebeuren. Daar moeten we op inspelen.”

Anderhalf jaar geleden kreeg ColliCare een eigen treinverbinding van Milaan naar Noorwegen. “Die trein vertrekt op zaterdagmorgen met 19 wagons en is maandagochtend in Noorwegen. Ook die zit vol met consumer goods. Pasta, inderdaad, maar ook andere goederen.” Hoog op het wensenlijstje is uitbreiding van het spoorvervoer naar Moerdijk, om een multimodale connectie te creëren met onze shortsea mogelijkheden. In China zijn ze ook bezig met meer treinen, dat is dus niet tegen te houden.”

Kluiters is kersvers lid van RPPC. “Ik vond het eerst een beetje een ouwe jongens krentenbrood-clubje, maar er is zichtbaar veel veranderd. Nieuwe mensen, veel activiteiten, het spreekt me nu erg aan. Lidmaatschap opent deuren in het buitenland, daar ben ik benieuwd naar. Bovendien mis je soms het marktgevoel als je in je eigen kantoor alsmaar hard aan het werk bent. We willen met ColliCare tevens de kant van de offshore op, dus het komt goed uit.”

collicare-stef-kluiters-rppc