Het in Roosendaal gevestigde Wilmer Logistics, geleid door Wil van Merrienboer en compagnon Lionne Meijer, voerde in juni een bijzonder transport uit. Wilmer, sinds begin dit jaar lid van RPPC én daarbij ook van de Breakbulk Community Rotterdam, vervoerde een carrousel (een flessenvulmachine) vanuit Hoensbroek naar de Tweede Maasvlakte. RPPC hoorde over dit project en vroeg aan Wil van Merrienboer of hij meer over het bijzondere transport kon vertellen.
“Natuurlijk kan ik dat!”
“De carrousel stond in Limburg in opslag en moest op transport naar de uiteindelijke bestemming in Japan”, vertelt Van Merrienboer. Het grootste deel van de reis verliep uiteraard over zee. Het voortransport van Hoensbroek naar de Tweede Maasvlakte was een grotere uitdaging. Dit is een specialisme van Wilmer Logistics. “Voor ons is een transport met een ladingbreedte van 6 meter niet uniek, het unieke was voor ons eerder dat het werk geheel in Nederland plaatsvond.” Wilmer Logistics is namelijk zeer internationaal (Europa) georiënteerd met hun exceptionele wegtransportoplossingen.
Een dergelijke rit voer je niet uit zonder grondige voorbereiding. “De uitdaging ligt doorgaans in de deeltrajecten naar de snelweg toe en tussen de snelweg en de eindbestemming”, weet Van Merrienboer. Daar immers bevinden zich rotondes, parkeerplekken, of verkeerslichten die een obstakel kunnen vormen en deels verwijderd of aangepast moeten worden.
Hoe ziet zo'n transportagenda er dan uit?
- 28 april: aanvraag vanuit Hoensbroek voor een transport naar de Maasvlakte
- 29 mei: definitieve opdracht aan Wilmer Logistics verleend
- Begin juni: onderzoek route, vooral zoals hierboven gemeld de niet-snelwegtrajecten
- 22 juni: vertrek van het begeleide transport vanuit Hoensbroek
- 23 juni: “op het laatste moment” te lossen bij het zeeschip
op het laatste moment?
De uitspraak “op het laatste moment” licht Van Merrienboer desgevraagd toe. “We hadden vergunningen nodig van de wegbeheerders in Limburg, Brabant en Zuid-Holland, dat duurde langer dan verwacht. In een eerste planning stuurden we aan op een transport op 18 en 19 juni, maar vanwege wegwerkzaamheden in de diverse provincies kon het transport niet op deze data plaatsvinden. Het transport was te breed om de afzettingen te kunnen passeren”.