We herhalen het vaak: het werk in de haven is afwisselend en er is een breed palet aan professionals nodig. Zwaar en vies is het allang niet meer altijd en er ontstaan steeds weer nieuwe beroepen. Daarbij geven we dan vaak ‘dronepiloot’ als voorbeeld.
Twee dronepiloten, die samen het bedrijf ShipShot oprichtten zijn sinds kort lid van RPPC. De dienstverlening bestaat onder meer uit het maken van nauwkeurige beelden van schepen zodat de eigenaar ze kan inspecteren.
“We zijn begonnen eind 2020,” vertelt Sander van Baalen. “We kennen elkaar doordat we collega’s waren bij een agency.” Zowel compagnon Rogier Grevel had een drone, “eigenlijk vooral omdat we het privé leuk vonden.” Schepen waarvan Grevel of Van Baalen agent waren en waar we als waterklerk aan boord gingen kregen dan een mooie foto, gemaakt met een drone. Grevel: “Of we stuurden als aardigheid een opname mee bij het vertrekbericht van het schip uit Rotterdam.”
Dat vonden collega’s bij het agency een aardige attentie naar de klanten toe, dus al snel maakte het duo ook op verzoek opnames voor opdrachtgevers. “Dat begon te groeien en we onderzochten of het een business kon worden voor onszelf,” sluit Van Baalen af. Na het bedenken van de naam ShipShot door Grevel en een bezoek aan de KvK kreeg het bedrijf langzaam vorm.
Scheepsinspecties met drones
Al meteen groeiden de activiteiten van ‘nice to have’ (mooie foto’s van het schip) naar ‘need to have’. “Voor een scheepseigenaar is het heel lastig om de conditie van de buitenkant van het schip in kaart te brengen,” geeft Van Baalen aan. “Je kunt er natuurlijk met een boot omheen varen en foto’s schieten, maar dat is dan soms net niet de juiste hoek.” Op die manier groeide het maken van opnames voor scheepsinspecties tot een belangrijke activiteit van ShipShot. “Wij vliegen bij binnenkomst rond het schip en de foto’s zijn zo scherp dat de eigenaar precies kan zien waar roest zit, of zaken gerepareerd moeten worden.”
Strikte regelgeving
Van Baalen en Grevel groeiden sinds 2020 mee met de opkomst van het gebruik van drones. “in 2020 was er nog niet veel wet- en regelgeving,” vertelt Van Baalen. “Dat is nu wel anders.” Sinds 2021 is het gebruik van, en het vliegen met, drones aan scherpe en steeds strikter wordende regels onderhevig. “Om steeds aan alle eisen te voldoen hebben we een partner in de arm genomen, AirHub. Met hen zorgen we ervoor dat alle activiteiten steeds compliant zijn. Dat straalt ook vertrouwen uit naar opdrachtgevers” Zo maakt het team van ShipShot voor elke opdracht een uitgebreide risicoanalyse en bespreekt met opdrachtgevers en locatie-eigenaren (zoals terminals) hoe veilig gewerkt kan worden.
Het bedrijf is niet alleen gecertificeerd voor het werken op de Maasvlakte en in de Europoort, maar inmiddels ook voor activiteiten in de Botlek. “Dat betekent dat we ook moeten kunnen communiceren met Rotterdam The Hague Airport,” legt Grevel uit. “Er was een serieuze pilotenopleiding voor nodig, om het contact met de toren te mogen onderhouden.” Ook mag inmiddels met de vele drones die op de vergunning staan aangemeld ’s nachts gevlogen worden.
Ondernemersnetwerk
Waarom is het jonge bedrijf lid geworden van RPPC, vragen we. Van Baalen geeft het antwoord: “We vinden het een heel mooie en ondernemende club.” Voor ShipShot is er in de haven meer werk dan alleen maken van opnames van schepen. “We kunnen ook ladingstromen filmen, helpen bij terminalinspecties of opnames maken voor projecten,” vertelt Grevel. “Daarom is het goed onderdeel te zijn van een ondernemersnetwerk.”