Maria Verbeek is al sinds 1983 werkzaam in de logistiek, met name vanuit de Rotterdamse havenregio. Dit jaar trok Maria de stoute schoenen aan en opende zij een Nederlandse vestiging van Aprojects op Heijplaat Rotterdam. We spraken met Maria over haar vak, de keuzes die zij heeft gemaakt in haar carrière en kansen voor vrouwen in de logistieke sector.
Maria, je hebt een mooi CV in de logistiek. Waarom spreekt deze sector jou zo aan?
Verbeek: “Mijn eerste voetstappen in de logistiek zette ik bij BureauVeritas. Hier kwam ik direct al in aanraking met alle facetten binnen het verschepen van goederen. Van exporterende partijen, rederijen en banken tot uiteindelijk de ontvangende partij. De grootste uitdaging ligt misschien nog wel bij de omgevingsvariabelen waar je weinig tot geen invloed op hebt, zoals vertragingen en het leveren in landen waar de infrastructuur of de lokale politieke situatie tegenwerkt. Daarnaast spreekt de veelzijdigheid in de logistiek mij aan. Van verkoop tot inkoop en de organisatie van de hele logistieke operatie. Het is echt een teamsport, waar je met je eigen mensen én je partners goed moet samenspelen."
Je hebt dit jaar AProjects Netherlands opgestart, wat was je motivatie om deze stap te zetten?
"Het was denk ik een mooie samenloop van omstandigheden. Door jarenlang in deze sector te hebben gewerkt, bouw je een netwerk op van partijen waar je graag mee samenwerkt. En dat werkt natuurlijk twee kanten op. Je komt elkaar overal tegen, op beurzen, evenementen… het is een klein wereldje. Zo is deze opportunity bij Aprojects ook letterlijk op mijn pad gekomen. Kijk, voor Aprojects was het noodzakelijk om naast België ook een footprint te hebben in Nederland. Een groot gedeelte van de lading wordt al over Rotterdam verscheept. Het is dan toch handig als je ‘local presence’ hebt met iemand hebt die de taal spreekt. Hier zag ik een mooie kans. Met mijn Rotterdamse aanpak van ‘niet lullen maar poetsen’ en de formele handelsstijl van de Belgen, vormen we samen een ijzersterke combinatie. En natuurlijk is het prettig om zelf je eigen team te kunnen samenstellen en te bepalen met welke partners je wil samenwerken."
AProjects Nederland bestaat uit twee vrouwen. Hoe komt het toch dat dit een uitzondering is?
"Een leuke vraag! Het grappige is dat ik alle vrouwen die ik in de logistiek heb ontmoet nog goed herinner. Dit is toch een bepaald type dat zich goed staande weet te houden in deze échte mannenwereld. Een paar jaar geleden tijdens de Wereldhavendagen stond ik op een stand van Dona Daria, een organisatie die vrouwen stimuleert een baan te zoeken in de Rotterdamse industrie. Ik ging daar met meisjes en vrouwen in gesprek over een baan in de Rotterdamse haven. Het overgrote deel dacht dat ik op een kraan op een terminal werkte… een stereotype beeld van de Rotterdamse haven. Mijn motivatie om in deze sector te werken is gewoon lastig om over te brengen op deze doelgroep. Het vak ‘Project Expediteur’ is toch gewoon ‘learning by the job’."
"Toch zie je bij grotere bedrijven wel een kentering en komen er steeds meer dames aan de top. Volgens mij is het aantal meisjes wat kiest voor het STC ook gestegen. Het vak is zo veelzijdig, dat vraagt ook om meer diversiteit op de werkvloer. Kansen genoeg dus voor vrouwen! En als je net als ik eenmaal verknocht bent geraakt aan de haven, dan wil je niet anders meer!"
Aprojects.. Wij ontdekten dat de A voor Antwerpen staat. Dit betekent toch niet dat jij lading naar Antwerpen gaat trekken?
"Zeker niet! Aprojects Netherlands zoekt de beste oplossing voor de klant. Daarin ligt de focus op de Rotterdamse haven. De infrastructuur van Rotterdam op het water leent zich bij uitstek om te delen met die van Antwerpen. En zoals net genoemd gaat al veel lading over Rotterdam, dat willen we alleen maar verder uitbreiden. Natuurlijk willen wij daarin graag samenwerken met de leden van de RPPC en de Breakbulk Community Rotterdam. Sterker nog, we hebben recent al leuke opdrachten gedaan met partners uit het netwerk!"
Het coronavirus: wat betekent dit nou voor jou als startende ondernemer?
"Tja, daar start je dan in je eerste jaar en hoor je nu eigenlijk fysiek bij klanten en prospects te zitten. Dit gebeurt nu allemaal digitaal en telefonisch. Het is veel zaaien, contacten leggen en kijken of het lukt lading weg te zetten op de huidige afvaarten. We zien dat klanten ons weten te vinden omdat we een goed netwerk hebben en zij weten dat we ‘out of the box’ te denken. Dat is in deze tijd wel nodig! Binnen Aprojects, vertegenwoordigd in maar liefst 10 landen, geeft deze coronacrisis ons de mogelijkheid om goed te kijken naar de interne organisatie, onze structuur en de marketing. We houden elkaar ook op de hoogte over de lokale situatie en marktontwikkelingen. Zeker nu is het fijn om onderdeel uit te maken van een brede internationale organisatie als Aprojects."
"Laten we hopen op een sterke terugkeer van de economie. Elkaar nu steunen. Uiteindelijk betaalt dat zich terug."