Yellowstar-IT

Yellowstar is een softwarebedrijf gespecialiseerd in de optimalisatie van supply chains. Het bedrijf levert IT-diensten aan onder andere productie- en handelsbedrijven, retailers, logistiek dienstverleners, offshore en aviation spelers.

Verbinden, verkorten en versnellen in de logistieke keten

Yellowstar is een softwarebedrijf gespecialiseerd in de optimalisatie van supply chains. Het bedrijf levert IT-diensten aan onder andere productie- en handelsbedrijven, retailers, logistiek dienstverleners en offshore & aviation. Sinds de oprichting in 2009 streeft Yellowstar naar het voorspelbaar en transparant maken van logistieke processen. Vanuit de Social Supply Chain gedachte plaatst Yellowstar de mens centraal en niet de techniek.

De RPPC sprak met mede-oprichter en partner Frank Erftemeijer. Wanneer we naar zijn Curriculum Vitae kijken, is het niet meer dan logisch dat zijn bedrijf op het snijvlak van IT en logistiek opereert. Frank is zijn carrière begonnen binnen de logistiek bij onder andere Vopak, waarna hij de overstap maakte naar de IT. Met zijn opgedane kennis & ervaring zag Frank een gat in de markt voor een IT-bedrijf waarin de klant en het verbinden van partijen binnen de keten centraal staan.

Frank vertelt over de werkwijze van ketensamenwerken en IT: “Wij zorgen voor gecontroleerd, transparant en schaalbaar informatie delen in de keten. Klanten, toeleveranciers en overige partijen kunnen real-time de juiste informatie opvragen en zich abonneren op statusberichten. Betrokkenen kunnen een eigen control tower inrichten op basis van specifieke wensen. Het dashboard geeft inzicht en stelt gebruikers in staat bij te sturen in de keten. Men ontvangt alerts bij uitzonderingen met suggesties voor alternatieve mogelijkheden. Bij Yellowstar geloven we dat klanten zelfredzaam moeten kunnen zijn. Zo passen klanten zelf velden aan binnen onze tooling en kunnen ze eigenhandig verbeteringen implementeren.”

Informatie- en communicatietechnologie heeft de laatste 10 jaar een enorme vlucht genomen. Iedereen blijft continu op de hoogte van de status van bestellingen en de levervensters van bestelde goederen worden steeds nauwkeuriger. Frank legt uit: “De klanten van onze klanten willen geïnformeerd worden wanneer hun goederen beschikbaar zijn of afgeleverd worden. Dit doen we van productie, via voorraadbeheer tot levering. Met onze Social Supply Chain houden onze klanten hun afnemers volledig digitaal en automatisch op de hoogte rondom milestones. Dat voorkomt een hoop telefoontjes en e-mails. Het draait bij ons om het verbinden, verkorten en versnellen in de logistieke keten. De Yellowstar cloud-oplossing maakt dat mogelijk: iedereen is altijd en overal op de hoogte van de meest actuele status.”

Yellowstar heeft een indrukwekkend klantenbestand binnen de (container)logistiek en maritieme sector. Het bedrijf rekent gerenommeerde rederijen, operators, expediteurs en terminals tot haar klanten. Sinds juni 2018 is Rianne Groffen (ex Portbase) aan de slag bij Yellowstar als Director Alliances and Business Development. “Ons concept rondom ketensamenwerken moeten we blijven vermarkten en daar speelt Rianne een belangrijke rol in. De RPPC biedt een veelzijdig platform om onze boodschap binnen de logistiek te laten landen. Via het havennetwerk leer je uiteindelijk elkaar kennen en zo ontstaat vertrouwen. De promotiereizen naar het achterland en het gezamenlijk deelnemen aan beurzen zijn voor Yellowstar belangrijke pijlers binnen het lidmaatschap. Het komend jaar ga ik samen met Rianne de RPPC-evenementen bezoeken”, besluit Frank.

Yellowstar-RPPC