Don van Riel, managing director van Trimodal Europe, had een droom: een treinshuttle tussen RSC en de deepsea-terminals op Maasvlakte II. Sinds 30 juli is die dienst een feit.
Van Riel, die zich, ook met andere RPPC-leden al jaren sterk maakt voor de inzet van het spoor van en naar het achterland, wil met de Maasvlakte Shuttle de A15 tussen de Beneluxtunnel en de Maasvlakte ontlasten – en daarmee indirect ook de N57 richting Zeeland. “We rijden 16 keer per week volgens een vast schema met een capaciteit van 108 teu per rit.” Van Riel rekent uit dat daarmee in potentie 50.000 vrachtwagens per jaar ‘van de weg’ worden gehaald.
De expediteur uit Hoogvliet is, in samenwerking met RSC (Rail Service Center Rotterdam) niet de enige aanbieder van een verbinding, want Havenbedrijf Rotterdam verzorgt zelf al de Portshuttle. “Beide diensten kunnen moeiteloos naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen,” is de overtuiging van de Trimodal Europe directeur.
Samenwerking met LTE
Begin van dit jaar maakte Van Riel zijn plannen bekend, en na alle voorbereidingen reed op 30 juli de eerste trein. “We zijn werkelijk met niets begonnen. We hebben 27 wagons geleased en LTE verzorgt de tractie tussen de Waalhaven en de Maasvlakte” Inmiddels begint de dienst goed te lopen.
Continu monitoren
“Het gaat de terminals om betrouwbaarheid en volume. De betrouwbaarheid garanderen we door volgens een vast schema te rijden.” Doordat Van Riel de ritten ruim inplant, kunnen eventuele vertragingen moeiteloos opgevangen worden. Daarnaast zijn de wagon-sets van GPS voorzien, waardoor continu gemonitord kan worden waar een trein zich bevindt.
Bundeling van containers
“Met de volumes is het net als bij de binnenvaart: terminals, liever in een keer dertig containers in plaats van drie keer tien boxen. Wij consolideren containers bij het RSC en brengen zo grotere hoeveelheden van en naar de terminals.”
Niet alleen de terminals profiteren van deze aanpak, ook de wegtransporteurs. “Die staan nu eindeloos met een paar containers te wachten voor de poort van de terminal. Door de containers te bundelen sparen zij tijd en brandstof.” Voor het transport van lege containers van en naar de Maasvlakte wordt de shuttle inmiddels ook gebruikt.
Kracht van RPPC
Van Riel noemt niet voor niets de verschillende partijen die bij het project betrokken zijn, of er voordeel van hebben. “Haast alle partners in het project zijn ook RPPC-lid. Dat is niet zonder reden. De kracht van die organisatie is dat je gezamenlijk ladingstromen naar Rotterdam probeert te halen. Onderlinge concurrentie tussen de leden speelt daarbij geen rol. Is die lading eenmaal in onze haven, dan ontstaat vanzelf een optimale situatie waarbij de betrokken ondernemingen profiteren.”