Tijdens een gezamenlijk evenement van RPPC en NDL gingen zowel de douane als de politie uitgebreid in op de manieren waarop bedrijven zich kunnen weren tegen ondermijning.
Fay van Dongen, Clustermanager Mainports bij TLN, die ook een presentatie gaf tijdens de bijeenkomst, geeft op verzoek van RPPC tips om met name kleinere partijen weerbaarder te maken en alert te laten reageren op signalen van ondermijning. “Ook kleinere ondernemingen moeten ervoor zorgen dat de verantwoordelijkheid voor weerbaarheid van het bedrijf en de medewerkers echt bij één persoon gelegd wordt.”
Van Dongen legde tijdens haar presentatie al uit dat TLN een uitgebreide toolbox ter beschikking stelt. “Bedrijven staan er echt niet alleen voor. Er is veel hulp beschikbaar, niet alleen in de vorm van tips die wij geven, maar ook doordat bedrijven zich als adviseur of partner met het onderwerp bezighouden en ondersteuning kunnen bieden.”
Bewustwording ontstaat te laat
Van Dongen geeft aan dat er in de media veel aandacht is voor bijvoorbeeld uithalers en drugsvangsten, en dat dit heeft geleid tot meer bewustwording over het onderwerp, maar ze vindt dat het nog hoger op de agenda kan komen te staan. “Het leeft vaak pas echt bij ondernemers als het al te laat is.”
Dat is niet vreemd, weet Van Dongen. “In een tijd waarin er zoveel administratieve druk is en er zoveel verschillende onderwerpen op bedrijven afkomen die allemaal aandacht vereisen, is het gewoon lastig voor logistieke bedrijven om hier de focus op te leggen.”
Vertrouwensrelatie met personeel
Dit komt ook doordat het gaat om persoonlijke relaties en processen. “Het gaat om de kwetsbaarheid van het personeel, om sociale aspecten.” Dat vereist continue interesse in medewerkers en hun persoonlijke situatie. “Daar is een vertrouwensband voor nodig.”
Het zijn bijvoorbeeld regelmatig medewerkers met financiële zorgen die kwetsbaar worden en vatbaar zijn voor acties van criminelen. “Juist dan kan de hulp die je als bedrijf biedt zoveel betekenen voor een persoon, en daardoor voorkom je wellicht dat iemand een keuze maakt die desastreus blijkt te zijn voor je bedrijf – en voor hem of haarzelf.”
Ken de wijkagent
Van Dongen wijst er in dat verband nadrukkelijk op dat wijkagenten een belangrijke rol kunnen spelen bij het signaleren van ondermijning of het geven van tips. “Dat geldt voornamelijk voor wijkagenten in logistieke omgevingen. Zij specialiseren zich hierin en kunnen je echt verder helpen.” Een goede band met die agent kan er ook voor zorgen dat een ondernemer zich gesteund voelt bij problemen.