Op 29 september promootte RPPC, Havenbedrijf Rotterdam en twintig RPPC-leden de Rotterdamse haven in Nürnberg, waar zo'n zestig Duitse gasten aanwezig waren. RPPC-directeur Albert Straatman en de honorair consul Alexander Fackelmann verwelkomden de aanwezigen, waarna tijdens een presentatie het publiek werd bijgepraat over de actuele situatie in de Rotterdamse haven, en de uitdagingen die we momenteel herkennen in de markt.
"Wat opvalt tijdens deze promotiereizen is de actieve wijze waarop de Duitse gasten deelnemen aan de rondetafelgesprekken, die gefaciliteerd worden door onze leden. In een ontspannen setting ontstonden er levendige discussies, die positief bijdragen aan de relatie met onze handelspartners en het vertrouwen in de Rotterdamse haven als dé haven voor deze regio", blikt Albert Straatman terug.
Een slide toonde een veelvoud aan disrupties. Een selectie: de gevolgen van de Brexit zijn voor veel partijen nog steeds merkbaar, net als de impact van Covid-19. Daarnaast spelen natuurlijk de geopolitieke ontwikkelingen (Oekraïne, Taiwan), vraagt cybersecurity steeds meer aandacht en spelen de klimaatveranderingen en de energietransitie een rol.
Ongestoord achterlandverkeer belangrijk
Uiteraard was er ruimschoots aandacht voor de actuele situatie in de containervaart. Nog steeds neemt de capaciteit van deze schepen toe, tot wel 24.000 teu inmiddels. Dat heeft aanzienlijke gevolgen gehad voor het gebruik van containerterminals wereldwijd, maar ook zeker in Rotterdam. De grotere capaciteit van de schepen heeft geleid tot minder havenbezoeken, hogere piekbelastingen en een grotere druk op de haven, de terminalinfrastructuur, het achterlandnetwerk en de modaliteiten.
Druk op de terminals
Van alle uitdagingen had (en heeft) de pandemie de grootste impact. De sector kende lockdowns in havens en fabrieken in China, personeelsuitval door ziekte overal in de wereld en, zeker in Europa, op dit moment gebrek aan personeel op bijna elk gebied. Daarnaast zagen we eerst meer bestedingen door consumenten, die immers niet naar restaurants konden en vakanties moesten afzeggen, maar nu juist onzekerheid in de markt door inflatie en een dreigende recessie.
Mede als gevolg van de corona-maatregelen, houden de meeste rederijen zich minder goed aan de vaarplanning. Het effect ervan wordt vergroot doordat ze minder aanlopen combineren met meer lading per schip, wat de druk op de terminals en de achterlandconnecties verhoogt, zoals op meerdere locaties merkbaar is.
Verduurzaming door minder vertragingen
Als mogelijke oplossing kijken partijen in de haven natuurlijk meer dan ooit naar digitalisering en aandacht voor 24/7 logistiek. Ook zorgen verschillende projecten ervoor dat de beschikbare capaciteit in Rotterdam wordt vergroot of beter benut wordt.
Op het gebied van verduurzaming werd overigens gewezen op een interessante rekensom: 50% van de zendingen kent een vertraging. De sector kan alleen al 35% van alle emissies voorkomen door op tijd te leveren, zodat de hele keten efficiënter wordt. Op die manier neemt waarschijnlijk ook het percentage vrachtwagens dat leeg onderweg is (20%) af.
Tot slot kwamen nog de treinverbindingen tussen Rotterdam en het zuiden van Duitsland aan de orde. Het aantal verbindingen is inmiddels gelopen naar 35 vaste verbindingen per week: namelijk twee keer naar Schweinfurt, vijf keer per week naar Burghausen, zeven keer naar Regensburg, acht keer naar Neurenberg en dertien keer naar München.
Treinen sneller laden en lossen
Tijdens een van de rondetafelgesprekken werd onderzocht hoe het aantal treinshuttles van en naar Zuid-Duitsland naar honderd per week zou kunnen groeien. Daarvoor zijn naast capaciteit op het spoor (die bijvoorbeeld geremd wordt door de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen) ook investeringen in locomotieven, personeel en vooral wagons nodig. Daarnaast zou het laden en lossen op de terminals en versnelling moeten krijgen, om alle containers sneller te verwerken.
Een andere groep deelnemers discussieerde over het transport over het water: binnenvaart is al betrouwbaar en duurzaam, en zal in die opzichten nog beter gaan presteren. Op het gebied van digitalisering blijft deze modaliteit wat achter.
Goede reputatie douane
Ingrid Rossmeier, Representative of Southern Germany bij Havenbedrijf Rotterdam, kijkt zeer tevreden terug op het evenement in Nürnberg. “Dit zijn voor mij heel belangrijke bijeenkomsten, omdat we kunnen delen wat er speelt in Rotterdam. Daarnaast hebben we de afgelopen ruim twee jaar natuurlijk veel minder persoonlijk contact kunnen hebben. Dat maakt de bijeenkomst belangrijker.”
Veel gestelde vragen die Rossmeier van Duitse contacten krijgt gaan over de omvang van de haven van Rotterdam. “Raken mijn containers niet verloren in die enorme hoeveelheden,” is dan één van de vragen. “Ik wijs echter graag op de sterke mate van digitalisering in Rotterdam. Daarmee scoort de haven beslist.” Ook de douaneservices hebben een goede reputatie. “Als er aarzelingen zijn in het zuiden van Duitsland, dan blijkt het feit dat ze Engels moeten spreken toch nog wel eens een drempel.”