HERO-Rotterdam-Haven-nacht

Rotterdam. Maritime Capital of Europe.

Drie jaar geleden werd het platform ‘Rotterdam. Maritime Capital of Europe. gelanceerd. De doelstelling is de maritieme branche in de regio Groot-Rotterdam te versterken. Het gaat daarbij om het gebied van de Tweede Maasvlakte, via Schiedam, Rotterdam, de Drechtsteden tot Gorinchem. Tijdens de RPPC Port Call op 21 oktober werd aandacht besteed aan de behaalde resultaten van het platform en aan toekomstige ontwikkelingen.

‘Rotterdam. Maritime Capital of Europe.’ ontstond in 2017 op initiatief van Gemeente Rotterdam, Rotterdam Partners, Havenbedrijf Rotterdam en de Drechtsteden. Door gezamenlijk aandacht te besteden aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat, aan gezamenlijke promotie naar de internationale markt en het bevorderen van samenwerking tussen bedrijven en instellingen binnen de nautische sector moest de maritieme positie van Rotterdam en de regio versterkt worden.


Noorse rapportage

Voor veel mensen is het evident dat Rotterdam de belangrijkste haven van Europa is. Dan wordt echter vooral gekeken naar de overslagcijfers van het Havenbedrijf. “Toen we drie jaar geleden keken naar de overall score van de regio Groot-Rotterdam zagen we dat er havensteden waren die beter scoorden”, herinnert Jorn Douwstra, Manager International Trade & Investment bij Rotterdam Partners zich. “Bepalend voor ons is het Leading Maritime Capitals report van het Noorse onderzoeksbureau Menon.

In dit rapport worden 50 havensteden beoordeeld op een aantal thema’s. Denk daarbij aan: shipping, financiering, rechtspraak, maritieme technologie en concurrentievermogen. Belangrijk is daarbij te weten dat zowel het rapport zowel objectief meetbare indicatoren, als de mening van experts weegt. Douwstra: “In 2017 stonden we op een zesde positie als maritieme hoofdstad. In 2019 bereikten we de derde plaats (als het om objectieve en subjectieve factoren gaat) na Singapore en Hamburg.”  

In die rapportage bleek echter een groot verschil tussen de beoordeling op objectieve indicatoren en de expertanalyses. In de eerstgenoemde beoordeling scoorde Rotterdam een tweede plek na Singapore, uit de assessments van de experts scoorde Rotterdam een stuk lager met een zevende plek. Douwstra: “die discrepantie willen we graag wegnemen”.


Uitgebreid programma

‘Rotterdam. Maritime Capital of Europe.’ startte een programma waarin meerdere componenten samenkomen. Allereerst een duidelijk marketingbeleid, om nationaal, maar zeker ook internationaal de kracht van de regio duidelijk te maken. Daarnaast is er veel aandacht voor het lokale vestigingsklimaat. Ten slotte worden bedrijven, maar ook congressen en evenementen aangetrokken ter versterking van het cluster. “Dit alles moet zorgen voor een toekomstbestendig regionaal nautisch cluster met een uitstekende concurrentiepositie, dat bekend staat als de maritieme hoofdstad van Europa.” Het nautische cluster biedt nu werk aan 185.000 mensen in de regio en realiseert een toegevoegde waarde van 20 miljard euro. “Die successen willen we versterken.”


Hotspots als partners

“De verschillende havensteden die in het Menon-rapport worden beoordeeld zijn natuurlijk niet alleen concurrenten van Rotterdam en omgeving, maar ook partners”, vertelt Martin Bloem, director Deal Drecht Cities. Dit is promotie- en acquisitie-organisatie van de Drechtsteden. “Aan de hand van het rapport hebben we zes hotspots gekozen waar we Rotterdam nadrukkelijk promoten als vestigingslocatie.” We geven in dit verslag de belangrijkste hotspots.

Allereerst is dat Houston. Deze Amerikaanse haven is sterk in offshore, net als Rotterdam, en actief bezig met verduurzaming. “De tweede hotspot lijkt wat controversieel: Noord-Duitsland. Hamburg, Bremen en Bremerhafen zijn immers concurrenten van Rotterdam. Maar de regio kent een grote diensteneconomie en veel rederijen.” Brexit biedt kansen voor Nederland bij Britse bedrijven. In Azië speelt Singapore als hub naar veel landen een belangrijke rol en staat daarom op het vizier van het platform.

Ook Nederland zelf is een ‘hotspot’, waarbij het vooral gaat om het stimuleren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat.


Successen

Tijdens de Port Call werden ook de successen van de afgelopen drie jaar benoemd. Jorn Douwstra: “Allereerst is de samenwerking tussen organisaties in de regio verstevigd en brengt iedereen in beeld en geluid dezelfde boodschap”. Naast promotieactiviteiten was sprake van gerichte marketinginspanningen richting Britse bedrijven. “In totaal wisten we 15 nautische bedrijven uit verschillende landen te overtuigen van de kwaliteit van de regio. Zij vestigden zich hier.”

Martin Bloem geeft aan dat ook de komende jaren de merkstrategie veel aandacht zal krijgen, net als het versterken van het lokale ecosysteem. “Daarnaast willen we middels een online community het bedrijfsleven nadrukkelijker betrekken bij onze activiteiten.”


Online bedrijfsbezoek

De Port Call werd afgesloten met een 360 graden video van een bedrijfsbezoek aan VandeGrijp Pipes & Parts, fabrikant van grote, dikwandige stalen buizen en buisconstructies voor de maritieme industrie. Paul Nederlof, directeur, reageerde tevens nog kort op de inhoud van de Port Call. “Zowel ‘Rotterdam. Maritime Capital of Europe.’, als RPPC staan voor samenwerking. Dat is voor ons heel belangrijk in Papendrecht en de andere Drechtsteden. We vormen hier een cluster van bedrijven in dezelfde markt.” Met betrekking tot personeel had Nederlof een toevoeging. “Alle goede bedoelingen ten spijt verloopt de samenwerking tussen opleidingsinstituten en bedrijfsleven niet altijd optimaal. Daar moeten we alert op blijven, want goed personeel is voor alle bedrijven in het cluster van groot belang.”


Bekijk Port Call terug
Thumbnail-RMC