RPPC organiseerde een Duitstalige Port Call voor geïnteresseerden uit Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland, ook wel de DACH-regio genoemd. Matthijs van Doorn, onlangs benoemd tot Vice President Commercial stelde zich aan deze relaties voor en ging vervolgens in op de actuele situatie.
Allereerst benoemde Van Doorn het feit dat Havenbedrijf Rotterdam dit jaar 90 jaar bestaat. We vroegen hem hoe de havencommunity over tien jaar, dus tijdens het eeuwfeest, terug zal kijken op het decennium dat voor ons ligt. “De wereld verandert extreem snel, op dit moment”, luidde het antwoord. “We zullen zien dat in het komende decennium nieuwe energieclusters zullen ontstaan.” Volgens Van Doorn zal waterstof daar een belangrijk onderdeel van zijn. Hij verwacht dat Rotterdam de import hub voor Europa voor deze energiedrager zal zijn, maar ook zal in het havengebied waterstof gegenereerd worden – naast andere nieuwe brandstoffen. “We zullen een bunkerhaven blijven.”
Autonoom belangrijke trend
Een andere trend vinden we in verdergaande automatisering. “Autonoom is daarbij het centrale begrip”. Het Havenbedrijf is ervan overtuigd, dat er over tien jaar sprake zal zijn van een volledig digitaal geconnecteerde haven. “We experimenteren nu al met autonome voertuigen, namelijk op de Maasvlakte.” Over tien jaar wil Rotterdam nog steeds de slimste haven zijn met de meest efficiënte supply chain. “Ook dan zullen we continu inspelen op veranderingen in de wereld.”
Kort ging Matthijs van Doorn in op de oorlog in Oekraïne. “Tien procent van onze containers heeft een connectie met Rusland. De afgekondigde sancties hadden meteen impact, maar het proces loopt op dit moment goed. De crisis leidt daarnaast ook tot meer overslag van LNG en olie.”
Forse groei spoor
Naast de algemene resultaten die Havenbedrijf Rotterdam in 2021 realiseerde, en waaraan RPPC al aandacht besteedde, adresseerde Matthijs van Doorn specifiek de impact voor de DACH-regio. Zo benoemde hij dat er afgelopen jaar sprake was van een forse hoeveelheid Ro/Ro verkeer over het spoor naar het Hinterland. Ook het containervolume groeide sterk, met name door meer transshipment. “Dat is een interessant gegeven voor de DACH-regio.”
Het spoor realiseerde een forse groei, met 10% meer volume. “Er zijn veel nieuwe verbindingen naar Duitse en Zwitserse regio’s. Die zijn niet allemaal nieuw, maar vaak wordt nu met een hogere frequentie gereden en door nieuwe operators.”
Energie drinks als importproduct
Uiteraard onderscheiden de drie DACH-landen zich van elkaar. “Eigenlijk is Rotterdam niet alleen de haven van Nederland maar zeker ook van Duitsland, en dat al 90 jaar lang.” In Oostenrijk en Zwitserland is wat sprake van concurrentie van de Zuid-Europese havens, maar toch zag Havenbedrijf Rotterdam van en naar Oostenrijk een grote groei over het spoor. En is Zwitserland erg sterk in chemie en pharma.
De importlading vanuit DACH bestaat onder meer uit consumentengoederen gefabriceerd door de industrie, naast hout, chemie, pharma en, in het geval van Oostenrijk: energie drinks van Red Bull.