Specialist in grote goederenstromen
“Op een ideale dag vervoeren wij twintig containers naar Duitsland en brengen we er twintig terug. De locaties liggen naast elkaar en zijn ook nog van dezelfde rederij. Zo werkt het in het echt natuurlijk niet, dus passen wij ons dagelijks aan de wensen van de klanten aan,” zegt Quinten van Dobben, directeur-eigenaar van Transportcentrale Rotterdam. Twee jaar geleden nam hij het bedrijf, dat al sinds 1974 in de huidige vorm bestaat, over. Er werken 26 man, waarvan veertien man op kantoor en twaalf ‘in de auto’. Vanwege het grote netwerk dat ze hebben, hebben ze standaard 80 trailers per dag op de weg.
Een mooi specialisme zijn de Joloda trailers. Hiermee vervoert de Transportcentrale grote rollen papier, bedoeld voor drukkerijen in Nederland en België. “Het blijft een bijzonder idee, dat wij het papier voor de dagelijkse kranten leveren. Er zijn meer vervoerders die deze trailers – waarbij door een ingenieus systeem de chauffeur zelf de rollen papier kan lossen via de achterzijde van de trailer – gebruiken, maar wij hebben er dagelijks dertig rondrijden.”
“We zijn niet een heel ingewikkeld bedrijf eigenlijk,” zegt Quinten. “We vervoeren graag, veel en goed. We zijn goed in het verwerken van grotere goederenstromen. Niet zo lang geleden kregen we de aanvraag voor het verplaatsen van 5.000 ton. Daarvoor kregen we vier weken; de goederen moesten van het ene naar het andere warehouse. Dat zijn 160 ritten, 40 per week dus. Ja, dan is het dus goed dat dat netwerk zo groot is, anders lukt zoiets nooit.” Een andere uitdaging was het binnen vier uur lossen van 42 containers bij AHOY. “In die containers zat al het materiaal van het Cirque du Soleil. Je moet dan alles op volgorde lossen: in container 1 zitten de pootjes van het podium, in container 2 de podiumdelen enzovoorts. Heel spannend om te doen, ik houd van zulke uitdagingen.”
“We richten ons dus op container trucking in de Benelux en Duitsland. We zoeken, ondanks ons stabiele klantenbestand, steeds naar nieuwe maar vooral ook continue projecten.” Daarnaast staat digitalisering bij het bedrijf hoog op de agenda. Ze ontwikkelden zelf een systeem waarbij vrachtbrieven digitaal opgeslagen worden. Dat zorgt voor gemak én minder fouten. “Op die manier is er altijd wat te doen bij ons, we zijn er nog lang niet en dat is maar goed ook.”