Vele wegen leiden naar Rotterdam. Dat bewijzen de vele shortsea- en feederverbindingen die onze haven rijk is. Vanuit Rotterdam zijn ruim 200 shortseabestemmingen bereikbaar in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Scandinavië, het Middellandse Zeegebied, de Baltische Staten en Rusland. Naast continentale ladingstromen worden ook diverse maritieme containers in Rotterdam vanuit verre bestemmingen overgeladen op de shortsea schepen. RPPC ging in gesprek met 4 leden over de ontwikkelingen binnen dit dynamische marktsegment. Digitalisering, duurzaamheid en het aansluiten op het Rotterdamse achterland staan hoog op de agenda binnen het shortsea cluster.
Eucon
Shortsea operator Eucon vaart sinds jaar en dag op Ierland en is volop op beweging. Bij het bedrijf draait alles om een betrouwbare service met stabiliteit en continuïteit. Martijn Oskam, European Sales Manager, vertelt over de speerpunten: “Eucon zet volop in op digitalisering en wij zijn aan het pionieren met onze eigen app met track & trace functionaliteiten. Wij proberen in toenemende mate onze systemen te koppelen met die van klanten. Door middel van API-koppelingen wisselen wij real-time informatie uit. Ondanks deze technologische vooruitgang geloven wij bij Eucon in persoonlijk contact. Met onze customerservice en agentennetwerk kunnen wij klanten assisteren bij het maken van de juiste keuze en het oplossen van problemen.”
Op de vraag wat voor uitdagingen de Coronacrisis heeft meegebracht, antwoordt Martijn: “In het tweede kwartaal hebben we een enorme plus gezien in het aantal exportcontainers met bier die bestemd zijn voor supermarkten in Ierland. De lockdown heeft geresulteerd in minder horecabezoekers en meer thuisgebruik van consumptiegoederen. Natuurlijk zien we ook dat andere ladingstromen enorm onder druk hebben gestaan. Stilliggende fabrieken betekent minder containers met luxere producten, zoals witgoed. Ondanks de lagere bezettingen hebben we gedurende de crisis een betrouwbaar en stabiel vaarschema kunnen aanbieden. Gelukkig zien we in Q3 tekenen van herstel met plussen over de hele linie.”
BG Freight Line
Hans van de Pol, Business Development Manager, bij BG Freight Line, bevestigt dat het weer de goede kant op gaat qua volumes: “In het tweede kwartaal zagen we het transshipment volume in Rotterdam met om en nabij 30% dalen, maar sinds juli zien we het weer aantrekken. We zitten nog niet op de niveaus uit de forecast, maar zien wel een stijging. Met onze eigen schepen zijn we flexibel en kunnen we snel volumeschommelingen opvangen. De schema’s zijn op feedervolumes gericht en shortsea lift daarop mee. Op dit moment zijn we binnen BG Freight Line het intermodale netwerk binnen Polen en Tsjechië verder aan het ontwikkelen. Ook hebben wij de pijlen gericht op Frankrijk en Italië. Brexit hangt nog steeds als een zwaard boven de markt en ik verwacht een verschuiving van trailerlading naar containers. Dat biedt kansen en met goede intermodale mogelijkheden naar Rotterdam voorzien wij een groei van het volume naar Ierland.”
A2B Online
Bart van ’t Hof van A2B Online spreekt over het continu verbeteren van de diensten: “Wij varen vanuit Moerdijk naar diverse havens in het Verenigd Koninkrijk, zoals Thamesport, Immingham, Teeside en Blythe. Juist door nauw samen te werken met ketenpartners proberen wij onze diensten nog efficiënter te maken. Het gaat om snelle verbindingen tussen het continent en Engeland. Naast containers zijn wij ook actief in het verschepen van trailers en tautliners. Klanten kunnen altijd terecht bij ons en dat geeft flexibiliteit. De komende tijd werken we aan digitalisering en simplicity: het gehele pakket is eenvoudig (online) bij ons te boeken inclusief intermodale diensten.”
Unifeeder
Afzwaaiend directeur Hans Meeder van Unifeeder stelt dat alles blijft draaien om snelle transittijden: “Als de Coronacrisis verladers een ding geleerd heeft, is dat Shortsea een solide alternatief is voor wegvervoer. Wij hebben als Unifeeder bewezen dat wij interessante transsittijden hebben voor verladers met fast moving consumer goods. We zijn met het team volop lading aan het genereren en bieden door-to-door oplossingen. Zo bieden wij een krachtig alternatief voor de weg met ook nog eens lagere footprint. Je ziet verladers steeds groener denken en wij kunnen als sector deze bedrijven helpen bij de realisatie van duurzaamheidsdoelstellingen.”