Heel Nederland kent inmiddels de corona-toegangs-app en heeft er inmiddels ervaring mee of een mening over. IT-dienstverlener Secure Logistics ontwikkelde afgelopen tijd een vergelijkbare app, die chauffeurs en contractors eenvoudig toegang geeft tot bedrijfsterreinen, en ook monitort of alle certificaten en trainingen van deze medewerkers nog up-to-date zijn.
Minder papierwerk
In bijna elke sector wordt reikhalzend naar de IT-afdeling gekeken als het erom gaat papierwerk, en de daarmee gepaard gaande verwerktijden én fouten, te reduceren. Secure Logistics begon er al in 1998 mee. “We zijn ooit begonnen als pilotproject van meerdere stakeholders in de Rotterdamse haven”, legt Frank de Krou, Head of Commercial Affairs uit. “Er stonden in die tijd dagelijks grote aantallen vrachtwagens te wachten voor ze het terrein van één van de grootste terminals van Rotterdam op konden rijden. Chauffeurs moesten uitstappen en onder meer hun paspoort en vrachtbrief tonen. De wachttijd kon oplopen tot 45 minuten per truck.”
Daarop heeft een aantal slimme koppen een digitale oplossing ontwikkeld. “Het werd een pas voorzien van een chip met daarop een biometrische template van het aderpatroon van je vingers.”. Met die pas kon en kan de chauffeur zich bekendmaken bij de toegang.” Deze oplossing, de CargoCard, werd de basis van Secure Logistics, dat inmiddels een 100% dochteronderneming van Deltalinqs is.
Oplossing voor contractors
Al snel bleek dat niet alleen vrachtwagenchauffeurs zich steeds weer moeten identificeren, maar dat dit ook geldt voor de vele contractors in de haven, zoals monteurs. “Samen met onder andere Deltalinqs, SSVV en VOMI is toen een Digital Safety Passport (DSP) ontwikkeld. Op deze slimme kaart staan ook weer persoonsgegevens, maar ook bijvoorbeeld de geldige veiligheids- of poortinstructies.” Uniek is dat de biometrische template alleen op de pas zelf staat. ‘Dat is veel veiliger en zorgt ervoor dat de CargoCard of DSP gebruiker zelf in control is’ En op die manier weten verantwoordelijken op de site ook steeds wie er aanwezig zijn op het terrein. Dit digitale paspoort was niet de laatste innovatie van Secure Logistics.
XS-ID-App kan meer
De nieuwste ontwikkeling in het portfolio van de onderneming is de XS-IDApp. Deze app voorziet in dezelfde taken als de pas, maar kan nog meer. De App genereert bijvoorbeeld een cijfer- of QR-code om veilig mee te kunnen inloggen. Dat is handig en veilig omdat steeds vaker gevraagd wordt om in te loggen op applicaties die buiten het eigen netwerk draaien. “Daarnaast kan de identificatie uitgebreid worden met certificeringen van de medewerker, zoals Code 95 bij chauffeurs, of een Gas-certificaat. Via een pushmelding ontvangt de betreffende medewerker een herinnering als een bepaalde training moet worden herhaald. “Op die manier is een direct contact met deze medewerkers nu mogelijk.”
“Wat daarnaast speelt is dat we geen kunststof toegangskaartjes meer hoeven te produceren, wat voor de afnemers, zeker in het geval van bedrijven met veel contractors, een kostenpost was”, legt De Krou uit.
Groei
Sinds het prille begin is Secure Logistics flink gegroeid. Meer dan 7.000 bedrijven, 50.000 gebruikers en 100 acceptatiepunten in Nederland, België en Duitsland zijn aangesloten. Frank de Krou: ‘Wij zijn inmiddels de identity provider voor communities geworden. Denk bijvoorbeeld aan het havenindustriele cluster in Rotterdam, Antwerpen, Moerdijk. De basis van ons succes? ‘Dat is niet heel moeilijk. Wij zijn er door en voor de leden van de communities die wij bedienen. Snelheid, privacy en veiligheid in de breedste zin van het woord staan hierbij altijd voorop. En dat vertaalt zich in groei en trouwe deelnemers. Zelfs de allereerste deelnemer is nog steeds aan boord’, aldus Frank.