Euro Nordic viert 20-jarig bestaan
De RPPC ging op bezoek bij oud-bestuurslid Kees Groeneveld van Euro Nordic. Dit jaar viert het in Ridderkerk gevestigde bedrijf haar 20-jarig bestaan. RPPC is trots dat Euro Nordic al 18 jaar actief lid is van het Rotterdamse havencollectief. Kees vertelde over de oprichting & ontwikkeling van het bedrijf en gaf ons een kijkje in de toekomst.
Kan je ons mee terugnemen naar de oprichting 20 jaar geleden?
Euro Nordic is een afsplitsing van Rhenus en is op 10 februari 1999 opgericht. Met 9 man zijn we destijds begonnen in Ridderkerk onder de naam Euro Nordic Logistics. We bedienden voornamelijk de Noorse markt met agencies, liner agencies en forwarding diensten.
Waar staat de naam Euro Nordic voor?
Dat is eigenlijk een heel grappig verhaal. We dachten eerst aan de naam ‘nice guys shipping’ omdat we een reputatie van ‘nice guys’ hebben. Na overleg met het team hebben we, kijkend naar onze propositie om Noorse bedrijven met het Europese achterland te verbinden, toch gekozen voor de naam Euro Nordic.
Hoe kan de Euro Nordic cultuur worden omschreven?
We hebben een loyaal hardwerkend team. Als organisatie gaan we logistieke uitdagingen niet uit de weg en proberen altijd een oplossing te bieden. Werken bij Euro Nordic betekent plezier hebben en je handen uit de mouwen steken. Er is weinig verloop van personeel en ik kan wel zeggen dat het een hele hechte groep mensen is. Op sleutelposities binnen de organisatie hebben de mensen 100% Euro Nordic DNA.
Hoe is het bedrijf de afgelopen jaren ontwikkeld?
Dat is een combinatie van organische groei en acquisities. We hebben gemerkt dat onze klanten de afgelopen 20 jaar in een hoog tempo zijn gegroeid en daar heeft Euro Nordic de vruchten van geplukt. We zijn van 9 werknemers uitgegroeid tot een team van 65 man. Inclusief onze deelnames komen we uit op 120 logistieke professionals. Ons warehousing partnership in Moerdijk, bekend als CCW, is ook een grote stap voor ons geweest. Vanuit Moerdijk bieden we opslag-, verwerkings- en verpakkingsdiensten van voedingsmiddelen, diervoeders en farmaceutische producten.
Als we kijken naar de agency activiteiten, heeft Euro Nordic een solide klantenbestand opgebouwd met onder andere Noorse rederijen zoals NCL, Utkilen en Odfjell als klant. In 2018 hebben we in Rotterdam meer dan 3.000 schepen afgehandeld. In België biedt Euro Nordic ook agency activiteiten en hier hebben we vorig jaar bijna de mijlpaal van 1.000 schepen behaald.
Wat is je persoonlijke hoogtepunt van de afgelopen 20 jaar?
Voor mij zijn de afgelopen twee decennia één groot hoogtepunt. We hebben genoten van de ontwikkelingen door de jaren heen en kijken uit naar de toekomst. Persoonlijk kijk ik graag voorbij de horizon naar nieuwe zakelijke kansen. Euro Nordic is een ondernemend bedrijf met loyale klanten. Sommige van hen zijn er zelfs al bij sinds de oprichting 20 jaar geleden.
Wat was de grootste tegenslag de afgelopen jaren?
In 2008 verloren we een belangrijke klant met een jaarlijks volume van 300.000 ton. In combinatie met de financiële crisis dachten we toen even: gaat dit de goede kant op? Met het team hebben we snel kunnen omschakelen en nieuwe klanten geacquireerd. Het bedrijf is sterker uit deze situatie gekomen.
Is de markt de afgelopen jaren veranderd?
De markt is harder geworden en persoonlijk contact is minder belangrijk dan voorheen. Derhalve is het onderdeel zijn van zakelijke netwerken, zoals de RPPC biedt, van belang. Zo hou je toch contact met potentiele klanten en ontmoet je nieuwe relaties.
Klanten willen kosten besparen en tegelijkertijd vragen ze wel om de hoogste kwaliteit diensten. Bij Euro Nordic leveren wij alleen hoogwaardige diensten met strenge veiligheidseisen. Opereren binnen een havenomgeving is niet zonder gevaren. Chemische tankers en industrie vragen om een hoog niveau van veiligheid.
Kan je ons meenemen in de toekomst?
Euro Nordic is klaar voor de toekomst. Het enige wat vaststaat, is dat er veel zal gaan veranderen. We hebben laten zien dat we tegelijkertijd flexibel en stabiel zijn. Automatisering en digitalisering staan de komende jaren hoog op onze agenda. We werken aan onze portals om klanten in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn. Daarnaast kijken we naar nieuwe zakelijke kansen en overnames. De basis van Euro Nordic is sterk en er zullen nieuwe samenwerkingen en overnames ontstaan. Met het robuuste team staan we in de startblokken om Euro Nordic verder te ontwikkelen en nieuwe zakelijke kansen te ontplooien.
Bron topbanner en foto Kees Groeneveld: https://www.euronordic.nl/news/euro-nordic-20-years/