NB - HERO RST

Specialist in verbindingen, snelheid en verduurzaming

Interview met Annette van Ketel en vooruitblik naar TLM 

Als grootste shortsea-hub van Europa speelt Rotterdam Shortsea Terminals (RST) een sleutelrol in het containervervoer tussen Rotterdam en de rest van Europa. Met een strategische ligging in het hart van Rotterdam en een sterk ontwikkeld trimodaal netwerk (water, spoor, weg), bedient RST een groeiend volume aan shortsea- en feederverkeer. Commercieel Manager Annette van Ketel licht toe waarom het bedrijf dit jaar opnieuw deelneemt aan Transport Logistic München (TLM) in het RPPC-paviljoen, én wat hun visie is op de toekomst van containeroverslag. 

Strategisch én flexibel 

“RST behandelt dit jaar circa 745.000 containers,” vertelt Annette. “Een significant volume, en dat komt doordat we strategisch liggen én flexibel opereren. Vanuit de stad zijn we razendsnel in het achterland.”  

De directe achterlandconnecties en de kwaliteit van afhandeling maken RST aantrekkelijk voor shortsea reders. Dit resulteert in tussen de 50 en 60 afvaarten in de week naar meer dan 70 bestemmingen in Europa.  “Daarnaast bedienen we vanwege de congestie op de Maasvlakte momenteel ook enkele deepsea diensten.” 

Nieuwe markten, nieuwe kansen 

Rotterdam Shortsea Terminals merkt dat de wereldhandel onder druk staat, onder meer door geopolitieke spanningen. Toch ziet Annette vooral kansen: “We zien bijvoorbeeld een duidelijke groei in shortsea-vervoer naar het VK, IJsland en de Middellandse Zee. En door nearshoring blijven ladingstromen dichter bij huis, wat onze positie versterkt.” Tegelijkertijd blijft het bedrijf alert: “Neem bijvoorbeeld de Russische markt: die blijft onzeker, maar we blijven de relaties met onze voormalige handelspartners wel onderhouden met oog op betere tijden.” 

Modal shift: samenwerking voor duurzaamheid 

RST is actief betrokken bij de transitie naar duurzamer containervervoer. “We praten met klanten, vervoerders én concullega’s over hoe we kunnen bijdragen aan de modal shift: dus minder vrachtwagens, meer binnenvaart en spoor,” zegt Annette. Samen met andere partijen is RST een onderzoek naar deze zo gewenste verschuiving gestart en wordt gezocht naar strategische partners om de transitie te versnellen.  

Ook op de terminal zelf wordt werk gemaakt van duurzaamheid: “We hebben 90% CO₂-reductie behaald ten opzichte van vijf jaar geleden. Alle equipment is elektrisch of verbruikt HVO100, we doen pilots met reachstackers op waterstof en werken toe naar net-zero operaties eind 2026.” 

TLM als ontmoetingsplek 

De aanwezigheid op Transport Logistic München is voor RST meer dan alleen zichtbaarheid. Annette: “We ontmoeten er klanten, partners én prospects – en vaak ook de klanten van onze klanten. TLM is van hoog niveau, decision makers zijn er écht aanwezig. We zijn er dan ook met het hele directieteam.”  

“Bovendien staan we bewust in het RPPC-paviljoen. Je staat letterlijk naast elkaar en kunt samen je diensten aanbieden. Dat versterkt de Rotterdamse propositie als containerknooppunt.” 

Vooruitkijken 

Met 14 ligplaatsen, plannen voor evenveel walstroomaansluitingen, een sterke focus op digitalisering, o.a. via Portbase, en een vast team van 325 medewerkers, zet Rotterdam Shortsea Terminals vol in op vernieuwing. Annette: “We willen niet alleen groeien in volume, maar vooral ook in toegevoegde waarde. Denk aan containerreparaties, reefer inspecties of cross-docking op de terminal. We zoeken daarin actief de samenwerking met andere Rotterdamse bedrijven. Want als wij samen het trimodale netwerk kunnen vergroten én vergroenen, dan wordt Rotterdam nóg sterker als Europese containerhub.” 

NB - THUMBNAIL RST