HERO Rotterdam Ship Repair (3)

Rotterdam Ship Repair, gevestigd in de Waalhaven, is een scheepsreparatiebedrijf in de breedste zin van het woord, legt Jan Kees Pilaar, mede-eigenaar en Managing Director van de onderneming uit. “We doen aan de ene kant heel snelle korte reparaties en aan de ander kant is Rotterdam Ship Repair ook betrokken bij grote projecten. Dat kan zowel bij onze werf, als tijdens de vaart of in een haven.”

Rotterdam Ship Repair
zit in een groeifase

Rotterdam Ship Repair, gevestigd in de Waalhaven, is een scheepsreparatiebedrijf in de breedste zin van het woord, legt Jan Kees Pilaar, mede-eigenaar en Managing Director van de onderneming uit. “We doen aan de ene kant heel snelle korte reparaties en aan de ander kant is Rotterdam Ship Repair ook betrokken bij grote projecten. Dat kan zowel bij onze werf, als tijdens de vaart of in een haven.”


Eigen kade

De activiteiten die de onderneming uitvoert zijn vooral gericht op zeeschepen. “We beschikken zelf over een kade van 150 meter. Zijn de schepen groter dan huren we een kade bij een terminal of we varen met het schip mee terwijl we repareren.” Pilaar is er trots op dat dergelijke activiteiten nog mogelijk zijn in Nederland.


Flexibele onderneming

“Schepen die op de Noordzee, Oostzee of Baltische Zee varen met een lengte van ongeveer 140 meter gaan niet naar het Verre Oosten voor reparatie of om te dokken. Die blijven in de regio,” maakt Pilaar duidelijk. “Wij zijn er dus op gericht om dat soort schepen te bedienen met alle assistentie die we hen kunnen leveren.”

De directeur geeft een voorbeeld van het repareren van een schip op zee voor een grote Duitse rederij dat in Nederlandse wateren te maken kreeg met een aanvaring. “Ik vroeg hen voor de kust van Scheveningen te ankeren en we brachten daar met een boot acht van onze mensen inclusief materiaal en equipment naartoe.” Omdat het ging waaien durfde de kapitein niet te blijven liggen en voer rustig via Southampton naar Le Havre. “Dit terwijl onze mensen bezig waren op dat zeeschip van 10 tot 12.000 teu.”

Het komt ook regelmatig voor dat Pilaar ’s avonds laat gebeld wordt. “Er ontstaat wel eens schade bij het laden en lossen van containers aan een schip liggende bij een van de Rotterdamse terminals en dan gaan we er snel heen om het te repareren.”


Liever hier werken dan vakkenvullen

“Binnen Rotterdam Ship Repair wordt wel eens gezegd dat wanneer een klant vraagt te springen, wij dan antwoorden: hoe ver en hoe hoog?” vertelt Pilaar lachend. “Dat vinden onze medewerkers mooi.”

De vraag in de huidige markt is hoe je dergelijke medewerkers weet te vinden. Pilaar: “Dat is natuurlijk lastiger. Toen ik het bedrijf overnam, een jaar geleden, was het een hecht  familiebedrijf, mensen gaan voor elkaar door het vuur.” De hechte eigen groep lijkt vrij eenvoudig bekenden met kwaliteiten aan het bedrijf te kunnen binden. Inmiddels bestaat het bedrijf uit 32 man. “Wat we niet in huis hebben huren we in.” Rotterdam Ship Repair deed ook mee aan een bedrijvendag op het STC. “De leerlingen waren heel enthousiast.”

Pilaar zegt wel eens tegen jongeren: je kunt wel op zaterdag bij de supermarkt vakkenvullen, maar je kunt voor dat geld ook bij ons werken. Veel leuker, je leert er iets van en je staat niet in een winkel.” Twee studentes van de opleidingen Maritieme Techniek lopen op het moment ook stage bij het bedrijf en leren alles wat er op een schip te vinden is kennen.


“We zitten in een groeifase”

Pilaar weet dat de RPPC-leden net zo enthousiast zijn over het werk in de haven en over Rotterdam als hij zelf. “We hebben nog andere domeinnamen in ons portfolio die ook allemaal de naam Rotterdam dragen, namelijk Rotterdam Yacht Repair, Rotterdam Offshore Solutions, Rotterdam Engine Repair en Rotterdam Gangway Repair.” Pilaar hoopt met zijn onderneming mee te liften op de kracht van RPPC. “We zitten in een groeifase, willen meer kunnen doen dan we nu doen, en hopen dit in samenwerking met de RPPC-leden te bereiken.”

THUMBNAIL Rotterdam Ship Repair (2)