De arbeidsmarkt is krap in Nederland. Bedrijven in de Rotterdamse haven moeten alle zeilen bijzetten om werknemers te vinden. “Dit terwijl die juist nu extra medewerkers nodig hebben om de energietransitie te laten slagen,” stelt Arjen van Tilborg. Hij is Projectleider ‘Werken in de Rotterdamse haven’. Om de haven als interessant werkgebied onder de aandacht van een breed publiek te brengen startte Havenbedrijf Rotterdam, samen met de gemeente Rotterdam en Deltalinqs de Human Capital Coalitie Energietransitie.
Imagocampagne
“Gezamenlijk willen we extra effort steken in de arbeidsmarkt,” geeft Van Tilborg aan. De partners in de coalitie trapten onlangs af met een imagocampagne. “Daarbij gaat het, zoals we dat noemen, om awareness en branding.” Kort gesteld komt het erop neer dat de campagne het imago van werken in de haven moet verbeteren. “We willen samen met de bedrijven in de regio het hele beeld van de haven tonen. Niet alleen het zware werk, maar juist ook innovaties zoals digitalisering en verduurzaming.” Er is, weet Van Tilborg, voor iedereen werk in de haven. “En dat willen we laten zien aan een breed publiek, om zo ook een bijdrage te leveren aan meer diversiteit in inclusiviteit in de haven.”
Om de campagne te ondersteunen lanceerde de coalitie de website Werken in de Rotterdamsehaven.nl. Van Tilborg: “Op de site geven we mensen informatie over wat er allemaal in het kader van de lopende energietransitie, maar ook in de huidige situatie aan interessante functies en beroepen te vinden is in de haven. En ook hoe je kunt solliciteren bij interessante ondernemingen.”
Interessant voor elk bedrijf
De website geeft niet alleen algemene informatie over de haven en de verschillende innovatieve beroepen die de haven groot maakten en maken, maar geeft bedrijven in de haven ook ruimte zich kosteloos te presenteren. “We benadrukken op de site dat we een haven in transitie zijn. En dat geldt in feite voor elk bedrijf in de haven. Iedereen krijgt met verduurzaming en decarbonisatie te maken, iedereen maakt deel uit van de transitie. Daar is personeel voor nodig, en deze site kan bij het interesseren en aantrekken van nieuwe medewerkers een rol spelen.”
Uitnodiging aan RPPC-leden
Van Tilborg nodigt ook RPPC-leden nadrukkelijk uit zich aan te melden op de site. “Na het invullen van het contactformulier kunnen bedrijven toegevoegd worden met een link naar hun eigen website. Liefst natuurlijk naar de webpagina waarop ze hun vacatures hebben staan.”