Al lange tijd is Danny Cornelissen een bekend gezicht in de haven. Ook bij evenementen van RPPC, denk aan de Port Rally, is hij aanwezig om foto’s te maken. Wat niet iedereen weet is dat Cornelissen lange tijd in dienst was als havenwerker.
“Na een periode in het leger ging ik werken bij Broekman,” blikt de havenfotograaf terug. Eerst was hij er wagonbelader, later verzorgde hij pre-delivery inspections. “Vervolgens kon ik bij Havenpool SHB mijn jeugddroom waarmaken: ik werd kraanmachinist.” Helaas liep het met SHB in 2009 niet goed af. Cornelissen werkte nog wel bij APMT, maar vond al snel zijn roeping als fotograaf – in zijn eigen ‘thuishaven’ Rotterdam. “Al vanaf mijn negende jaar was ik bezig met fotorolletjes en camera’s,” herinnert hij zich. “Ook in het leger fotografeerde ik gewoon door – dat kon toen nog.”
Hoewel Rotterdam de thuishaven is, zijn ook veel andere havens bekend terrein voor Cornelissen. “Het is maar net welke foto’s een opdrachtgever vraagt.” Op de vraag wat Rotterdam uniek maakt, reageert hij direct: “alles”. Om eraan toe te voegen, dat wanneer je altijd op dezelfde plek blijft, veranderingen dan niet zo opvallen. “Maar als ik even weg ben geweest valt me meteen de kracht van deze haven weer op.” Dan is de omgeving elke keer weer verrassend en anders. Cornelissen vergelijkt het met een kind dat opgroeit: “als je een week van huis bent zie je ineens veranderingen.”
Veiligheid belangrijk
En veranderd is er veel in de afgelopen twintig jaar. “Als ik havenfoto’s van twee decennia geleden bekijk dan zie ik heel grote verschillen,” zegt Cornelissen. Het is opvallend dat hij als eerste verandering wijst op het belang van veiligheid dat is toegenomen in de loop van de jaren. “Natuurlijk is alles groter geworden en is er veel geautomatiseerd, maar het thema veiligheid, zorgen dat er geen ongelukken gebeuren, vind ik heel belangrijk en wil ik graag terug laten komen op foto’s.” Natuurlijk moet een foto technisch goed zijn, “maar het moet ook allemaal kloppen, inclusief de beschermende kleding die mensen dragen of andere aspecten die met veiligheid te maken hebben.”
Veel deelnemers aan de RPPC Port Rally zagen dat de auto van Cornelissen zelf ook volgestouwd zit met medische apparatuur, zoals een AED, persoonlijke beschermingsmiddelen en vluchtmaskers. “Ik wil op alle situaties voorbereid zijn.”
Goede verdiensten
Op de vraag of hij als jonge vent nog steeds gekozen zou hebben voor de haven kan Cornellissen alleen met ’ja’’ antwoorden. “Ik wilde als jongen van twaalf al op de kraan. En ik denk dat de haven nog steeds een bepaalde aantrekkingskracht heeft.” Natuurlijk kent hij het vooroordeel van vies en zwaar werk, maar die tijd is voor een groot deel veranderd – en je kunt er een goede boterham verdienen. “Mijn zoon wilde nooit de haven in, maar is er uiteindelijk toch terecht gekomen.”
Rotterdam Port Rally
Cornelissen speelt al sinds de eerste Port Rally een rol in het nadenken over de route. Welk stuk kwam nog niet of onvoldoende in beeld, willen we weten. “Ik weet niet of ik dat wel mag vertellen, want dan geef ik misschien hints voor een volgende editie,” antwoordt hij aanvankelijk. “Maar de Markweg, achter de BP Raffinaderij, is één van mijn favoriete plekken. Dat is bij het Loodsstation. Daar zie je grote schepen varen en helikopters opstijgen en landen.” Voor de havenfotograaf zijn de mooiste plekken die met een boeiend uitzicht, “en daar zijn er heel veel van.”