HERO-Jeroen van den Ende

Port of Zwolle zet forse stappen bij verduurzaming

Vorig week vond het jaarlijkse Havendiner van Port of Zwolle plaats. De organisatie, die overigens al lange tijd RPPC-lid is, verenigt drie locaties onder één paraplu: Zwolle, Kampen en Meppel.

 

“De regio Zwolle staat er goed voor,” stelt Jeroen van den Ende, CEO van Port of Zwolle. “Zeker op het gebied van verduurzaming maken we mooie stappen.” Van den Ende wijst daarbij de walstroom-faciliteit in de haven van Kampen. “Daar meerden afgelopen jaar 239 inland cruiseschepen aan, het is voor het milieu, maar zeker ook voor de inwoners van de stad, een heel goede zaak dat die schepen gebruik kunnen maken van walstroom en geen dieselgeneratoren in hoeven te schakelen.” Inmiddels legt Port of Zwolle op meerdere locaties in het havengebied walstroom aan.

 


Waterstoffabriek

Daarnaast is er een vergunning verleend voor de bouw van een waterstoffabriek, die groene waterstof gaat opwekken, meldt Van den Ende trots. “In het palet van mogelijke toekomstige energiedragers zal waterstof naar alle waarschijnlijkheid een rol gaan spelen. Het is goed dat de regio meegaat in die ontwikkeling.”

De CEO voegt eraan toe dat het bij de bouw van deze waterstoffabriek gaat om een initiatief van een ondernemersconsortium. “Maar het havenbedrijf en de verschillende overheden ondersteunen het project.”

Een derde ontwikkeling in het duurzaamheidsstreven van Port of Zwolle betreft een onderzoek naar de mogelijkheid een railterminal te ontwikkelen in de regio. “Dat analyseren we nu samen met het bedrijfsleven en de overheden.”

 


Ruimtegebrek

Uitdagingen zijn er ook in Zwolle. Van den Ende: “Zoals gezegd gaat het goed met het bedrijfsleven bij ons, maar net als bij enkele andere havens in Nederland kent dat succes ook een keerzijde. Er is inmiddels een gebrek aan ruimte in de drie kernen die samen Port of Zwolle vormen.” Van den Ende en zijn team onderzoeken daarom hoe bestaande terreinen toch nog ruimte kunnen bieden voor nieuwe activiteiten. Dat zal zeker van belang zijn als de verbreding van de Kornwederzand-sluis wordt gerealiseerd.

 

Al jaren voert Port of Zwolle een lobby voor de verbreding van de sluis met elf meter. Dat maakt een wereld van verschil, omdat Zwolle zich dan kan ontwikkelen tot shortsea-haven. “Het besluit de verbreding te realiseren is gevallen, nu speelt eigenlijk alleen nog het probleem van de zoutinlaat. Een kwestie die we ook versterkt terugzien in het Noordzeekanaal, sinds de opening van de nieuwe zeesluis van IJmuiden.”

Thumbnail Jeroen van den Ende