HERO-container-binnenvaart-D

Park-line Aqua digitaliseert transacties maritieme- en logistieke sector

De mobiele telefoon wordt massaal gebruikt om te betalen voor het parkeren van de auto in de stad. Park-line Aqua, ontstaan uit Park-line, een van de eerste aanbieders van het deze betaalmethode, maakte de vertaalslag naar de maritieme sector en het bijzonder binnenvaart.

Al in 2011 ontstond bij het management van Park-line het idee het betalen van haven-, sluis-, brug- en kadegelden net zo eenvoudig te maken als het starten van betalen van een parkeeractie op land. “In eerste instantie richtten we ons destijds op de pleziervaart”, legt Ronald Bijl, directeur/ eigenaar bij Park-line Aqua uit. “Dat smaakte naar meer.

De overstap naar de beroepsvaart was snel gemaakt. Bijl: “We hadden altijd al een zekere band met overheidsinstanties, bijvoorbeeld voor het inzetten van parkeervergunningen via de app. Op het water zijn het ook vaak overheidsinstanties die de gelden innen.”


Platform als paraplu

De opzet van Park-line Aqua, dat in 2018 verzelfstandigd werd, was het bouwen van een platform als paraplu over al bestaande systemen heen. Bijl: “Wij zijn met onze app dan de intermediair die alles bij elkaar brengt, namelijk gebruikers, de services die daaraan geleverd worden en een betaalsysteem.”
In de praktijk kan elke operator zijn producten of diensten aanbieden en zorgt Park-line Aqua ervoor dat de sector er gebruik van kan maken. “Sluis-, kade-, brug- of boeigeld, je kunt het betalen via de app. Maar het blijft niet bij dergelijke gelden alleen”, legt de directeur uit. “We kunnen nu ook producten en diensten bij terminals of van verladers aanbieden. Dat is een belangrijke reden om lid te worden van RPPC.” Bijl komt naar eigen zeggen graag met partijen die services aanbieden of data-uitwisselen in contact. “Wij zijn dan met de app en bijbehorende applicaties de neutrale partner.”

Ook kan de dienstverlening ervoor zorgen dat partijen in de haven kunnen monitoren of een bepaald schip of bepaalde lading al dan niet aan een zekere kade kan of mag afmeren.


Samenwerking RPPC-leden

Park-line Aqua groeit sterk en beschikt inmiddels over een team van vijftien professionals in Nederland en België. “Eigenlijk hebben we inmiddels via diverse aanbestedingen alle binnenvaartservices gewonnen. Zo hebben Rotterdam en Antwerpen de handen ineengeslagen om ervoor te zorgen dat er een systeem kon ontstaan voor alle schippers.” Bijl legt uit dat dit systeem aanvankelijk bedoeld was voor het afrekenen van walstroom, vuilwater en afval, maar dat nu een brede range aan diensten kan worden afgenomen en betaald.

Bijl staat open voor een intensieve samenwerking met andere RPPC-leden. “Het is een netwerkorganisatie. Ik hoop dat andere leden, net als wij, hun kennis en ervaring willen delen. Wij leren graag van andere partijen in de haven en willen samen onderzoeken hoe deze vorm van digitalisering optimaal kan worden ingezet.”

Thumbnail-container-binnenvaart-4x3