Vijf vragen aan nieuw lid Dirk Bonder van Outboardshop Rotterdam
Allround maritiem en watersportbedrijf
Met wie zitten we aan tafel?
Dirk Bonder zelf komt uit de logistiek maar uit een heel andere tak: railcargo. “Mijn carrière begon met laden en lossen van binnenvaartschepen, zo loste ik de stenen voor de Betuwelijn. Jarenlang was ik directeur van Bonder Recycling en werkte onder andere voor Voestalpine-Railpro. De stap van spoor naar water is voor mij een logische.”
Wat is de historie van het bedrijf?
Bonder nam de Outboardshop twee jaar geleden over van de vorige eigenaar. Het bedrijf bestaat al 25 jaar. “Ik kwam hier als klant al, voor mijn eigen boot. Na een wereldreis van twee jaar met mijn vrouw had ik zin in iets nieuws. Nu run ik dit bedrijf samen met mijn zoons Fons en Sjoerd, die allebei de STC gedaan hebben en twee jaar lang gevaren hebben. We werken hier met z’n zessen.” Het bedrijf groeit inmiddels zo hard, dat de kans groot is dat de Outboardshop over niet al te lange tijd verhuist naar de overkant van de straat, direct aan het water.
Wat doet je bedrijf en wie zijn je klanten?
“Wat we doen? Wat niet!” In het begin pakte Bonder alles aan, maar tegenwoordig verkoopt hij toch af en toe een nee. De Outboardshop is echt een allround maritiem en watersportbedrijf. Ze importeren Alukin (aluminimum werkboten van Zweedse makelij) en Saver (open boten en ribs), beide zowel voor de particuliere als de zakelijke markt. “De Alukin boten kunnen helemaal op maat afgemaakt worden, ze zijn geschikt voor alle weersomstandigheden en heel licht. Ideale werkboten dus. We zouden het liefst ook de politie gaan beleveren. Als je het mij vraagt, kunnen die wel wat beter materieel gebruiken.” Naast boten levert de Outboardshop ook motoren, allerlei onderdelen en service op klein en groot niveau. Wie rondkijkt in de werkplaats ziet eigenlijk van alles, van het kleinste schroefje via een reddingsboei tot een compleet nieuwe boot. En de bijbehorende trailer ook trouwens.
Wat voegt je bedrijf toe aan de haven van Rotterdam?
“We bieden snelle oplossingen. Als er iets mis is met een schip, hebben wij heel veel onderdelen op voorraad. Zeker in geval van panieksituaties, als er anders niet uitgevaren kan worden, zijn we zó ter plekke. We kunnen echt de boel draaiende houden in ons segment. We leveren ook aan de reddingsbrigade en de brandweer, maar doen ook het onderhoud aan reddingsboten voor ongeveer 200 zeeschepen.”
Waarom heb je je aangesloten bij RPPC?
“Eigenlijk gewoon omdat Chris zo’n aardige jongen is, maar schrijf dat maar niet op. Heel veel leden ken ik nog niet, maar we zitten wel heel erg in het maritieme natuurlijk. Ik hoop natuurlijk nieuwe mensen en klanten te leren kennen. We leveren ook veel aan particulieren, mensen die ook in de haven werken. Wat je in de week doet, wil je in het weekend ook: het water op.”