Je bedrijfsnaam veranderen doe je niet zomaar. Robert van der Voort, Head of Chartering en Project Cargo bij Torcargo – voorheen Cargow Thorship – legt uit hoe deze keuze past bij de ontwikkeling van industriële carrier naar multimodale logistieke dienstverlener. Met vaste lijndiensten tussen Rotterdam, IJsland en Noorwegen voor containers en breakbulk, zet Torcargo onder haar nieuwe naam koers naar de toekomst.
Verslaafd aan scheepvaartlogistiek
Robert stond twaalf jaar geleden aan de wieg van het hoofdkantoor in Rotterdam. Door de jaren heen was hij de drijvende kracht achter de groei van eenmansoperatie tot een gedreven en professioneel team van inmiddels zeven mensen. “Binnenkort negen,” vertelt Robert, “we zoeken nog uitbreiding van het team om aan de groei te blijven voldoen. Die groei van dichtbij meemaken, is bijzonder.”
Het water is de constante in Roberts loopbaan. “Ik kom uit de scheepvaart. Ik ben begonnen als waterklerk in Rotterdam en later via Antwerpen in de chartering terechtgekomen.” Uiteindelijk werd hij door de oprichters van Cargow benaderd om het kantoor in Rotterdam op te richten. “Dat is nu twaalf jaar geleden.”
Wat begon met het charteren van ingehuurde schepen, groeide uit tot een eigen vloot van inmiddels vijf schepen. “Zes jaar geleden zijn onze eigen schepen in Rotterdam gedoopt. Dat was een bijzonder moment. Het geeft je zoveel meer controle over inzet, lading en planning. Je kunt sneller beslissingen nemen, projecten aannemen en maatwerk leveren. Dat maakt ons flexibel en betrouwbaar en dat is voor klanten een belangrijk voordeel.”
Zijn werk is allesbehalve saai: “Geen dag is hetzelfde. Het is dynamisch, het regelen, puzzelen met de planning en het oplossen van onverwachte situaties. Dat houdt het uitdagend, op een goede manier verslavend. Het is werk, maar ook passie.”
Cargow Thorship herdoopt tot Torcargo
De directe aanleiding voor de naamsverandering van Cargow Thorship naar Torcargo sinds februari 2025, was vooral een interne optimalisatieslag. Waar voorheen twee labels naast elkaar bestonden, werkt de organisatie nu onder één entiteit. Dat is efficiënter en overzichtelijker volgens Robert: “De structuur is simpeler geworden. We spreken nu dezelfde taal, gebruiken dezelfde systemen en processen. Dat maakt samenwerken makkelijker, intern én internationaal. Het versterkt het gevoel van één gezamenlijke organisatie.”
Voor klanten verandert er weinig, behalve dat de dienstverlening achter de schermen beter op elkaar is afgestemd. “Onze lijndiensten, mensen en contactpunten blijven zoals ze waren. Maar doordat alles nu onder één naam valt, kunnen we sneller schakelen en processen nog strakker organiseren. Uiteindelijk merkt de klant dat in onze betrouwbaarheid en service.” En het nieuwe logo? “Dat is een directe verwijzing naar alles wat we doen: een scheepsschroef, een velg, een straalmotor over zeven continenten.”
Logistiek netwerk met een brede scope
Torcargo is uitgegroeid tot een veelzijdige logistieke speler met een duidelijke focus op Noordwest-Europa. Vanuit vestigingen in Rotterdam, Hafnarfjörður en Thorlakshofn (IJsland), Tórshavn (Faeröer) en Trondheim (Noorwegen) worden klanten in de visserij, chemie, projectlading en ook reders bediend met zowel container- als breakbulkvervoer. “De oorsprong van onze lijndiensten ligt in het verschepen van aluminium,” vertelt Robert, “maar inmiddels vervoeren we ook reeferladingen (voornamelijk vis), droge bulk, projectcargo en alles daartussen.”
De eigen vloot bestaat uit zes schepen, waaronder recent de MV Idunn, Frigg W, Freyja W en Sif W en Sigyn W. De schepen zijn vernoemd naar Noorse mythologische goden, geheel in lijn met de godennaam Thor. Daarnaast beschikt Torcargo over bijna 5.000 containers, waarvan zo’n 300 reefercontainers met een hoge rotatiesnelheid. “Elke maandag lossen we, en woensdag is dezelfde container alweer onderweg terug naar IJsland. Dat zegt iets over onze betrouwbaarheid” aldus Robert.
Afgelopen jaar werd zo’n 1,4 miljoen ton industriële lading verscheept. Dat maakt Torcargo in de niche van haar vaarroutes één van de grotere spelers.
Ook buiten het maritieme domein breidt het bedrijf uit: via dochteronderneming Odin Cargo verzorgt Torcargo dagelijkse luchtvrachtdiensten tussen IJsland en Europa. “In IJsland zijn we niet alleen reder, maar ook transporteur, expediteur en warehousepartner,” aldus Robert. “Die integratie geeft ons grip op de hele keten. Voor luchtvracht van verse vis naar de VS zijn we een gevestigde speler, met dagelijkse vluchten vanuit Reykjavik.”
Samenwerken, netwerken en bouwen aan de toekomst
Torcargo is al zeker zes jaar actief lid van RPPC. “We zijn graag aanwezig op de verschillende bijeenkomsten. Dat zijn voor ons belangrijke momenten om relaties te versterken,” vertelt Robert. “Het draait niet alleen om nieuwe business, maar vooral om zichtbaarheid, vertrouwen en bijpraten met bestaande klanten en collega’s in de sector.”
De vooruitzichten voor Torcargo zijn positief: “De visexport blijft doorgaan en de renewables-markt groeit.” De uitdaging zit volgens Robert vooral in de aandacht voor jong talent. “Er is een zorgwekkend tekort aan goed opgeleide mensen in de havenlogistiek. We hebben vacatures openstaan, maar het vinden van de juiste mensen wordt steeds moeilijker.”
Volgens Robert ligt een deel van de oplossing bij de bedrijven zelf. “Je moet jongeren vroeg meenemen in het verhaal van deze sector. Al vanaf de basisschool als het kan. Het liefst door als sector samen te werken in gezamenlijke initiatieven, zodat jongeren weer enthousiast worden voor dit vak. De haven biedt werk voor tien mensen in het achterland. Dat belang moeten we blijven uitdragen.”