Met trots introduceren we een nieuw lid van de RPPC: PS Marine Coatings, de in Alblasserdam gevestigde distributeur van maritieme verf- en coatingsystemen. We spraken met mede-eigenaren Arnold Hildebrandt en Gert-Jan Reedijk over de complexiteit van maritieme verfsystemen, het belang van goed advies en hoe de markt is veranderd sinds Arnold's vader het bedrijf in 1984 oprichtte.
In welke markten is PS Marine Coatings actief?
Arnold: Onze kernactiviteiten liggen in de binnenvaart en kustvaart, maar we zijn ook actief in de visserij en jachtbouw. Hiervoor hebben we direct contact met schipper-eigenaren en rederijen, naast onze samenwerking met scheepswerven. We werken met drie A-merken: PPG, Jotun en Chugoku, die wereldwijd beschikbaar zijn.
Wat voor diensten bieden jullie aan?
Arnold: Als distributeur van verf en coatings zien wij het als onze belangrijkste taak om klanten het beste advies te geven voor hun specifieke situatie. We adviseren over de meest geschikte verfsystemen voor alles wat vaart, inclusief stalen constructies aan boord zoals hijskranen. Op basis van de specifieke eisen van de klant stellen we het optimale verfsysteem samen dat de beste bescherming biedt. Vervolgens bereiden we de bestelling voor qua kleur en hoeveelheid en leveren dit aan hun verkooppunt. Als distributeur hebben we maar liefst 60 verkooppunten in Nederland, dus is er altijd één in de buurt van de klant.
Welke variabelen spelen een rol bij het adviseren over het beste verfsysteem?
Gert-Jan: Er zijn veel verschillende variabelen. De beste verf kan een één- of tweecomponentensysteem zijn; er zijn alkyd-, acryl-, vinyl-, epoxy- of polyurethaanverven. Daarnaast zijn er verschillende afwerkingen: van hoogglans tot mat. Elk type heeft zijn voor- en nadelen en wij adviseren over de beste oplossing die past bij de unieke eisen van elke klant. Anti-aangroeiverf (antifouling) is bijvoorbeeld erg belangrijk voor zeeschepen, maar niet geschikt voor binnenvaartschepen die naar Duitsland varen, omdat de Rijn lage waterstanden heeft waardoor het schip vaak over de rivierbodem schuurt – anti-aangroeiverf zou dan gewoon wegschuren.
Ons advies is dan ook gebaseerd op factoren zoals het vaarschema van een schip, gemiddelde snelheid en watertemperatuur. Een schip dat in warme wateren zoals de Middellandse Zee vaart, heeft een ander verfsysteem nodig dan een schip dat in de koudere Noordzee vaart.
Hoeveel soorten verf kunnen er op een binnenvaartschip zitten?
Gert-Jan: Er kunnen wel tien verschillende soorten verf op verschillende delen van een schip zitten. Anti-slipverf voor loopvlakken, chemisch bestendige verf afhankelijk van de lading, hoogglans op de brug, speciale verf voor de machinekamer en meer. En dan zijn er nog verschillende soorten tanks aan boord: drinkwater-, afvalwater- en ballastwatertanks.
Hoe is de markt voor maritieme verf veranderd sinds 1984?
Arnold: Het is een totaal andere wereld dan in de jaren ’80. De regelgeving is nu veel strenger op het gebied van milieu- en gezondheidsbescherming. Hoewel het belangrijkste doel nog steeds bescherming tegen corrosie en roest is, speelt esthetiek tegenwoordig ook een grote rol. De lat ligt op alle vlakken steeds hoger.
Waarom zijn goede verfcoatings belangrijk vanuit het perspectief van scheepseigenaren?
Arnold: Ik denk dat we scheepseigenaren tot 30 procent op hun verfkosten kunnen besparen door goed advies te geven. Door bijvoorbeeld niet elke 30 maanden naar het droogdok gaan, maar met een interval van 60 maanden. Of door duurzame producten te gebruiken die niet ieder jaar geheel overschilderd hoeven te worden.
Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie het juiste advies geven?
Arnold: Kennis en ervaring. Wij werken hier respectievelijk al 30 en 28 jaar. Daarnaast hebben we een stabiel team met weinig verloop; collega’s werken hier al 18, 12,5 of 10 jaar. Dit zorgt ervoor dat we veel kennis in huis hebben. Bovendien sturen we ons team regelmatig op training om bij te blijven. En als we soms extra hulp nodig hebben, kunnen we altijd advies vragen aan de verfproducenten.
Wat betekent het RPPC lidmaatschap voor PS Marine Coatings?
Gert-Jan: We zien groeipotentieel in meer diverse markten. De offshore-industrie bestaat bijvoorbeeld uit veel stalen constructies die allemaal verfsystemen nodig hebben. Het uitbreiden naar die markten is onze ambitie en daarom sluiten we graag aan bij het netwerk van RPPC. We hebben de kennis om goed advies te geven, hebben voorraad in de regio en kunnen snelle levering garanderen. We komen graag in contact met de leden van de RPPC en het netwerk dat hun evenementen biedt.
Hebben jullie nog een boodschap voor andere RPPC-leden?
Arnold: Onze belangrijkste boodschap is dat wij een dienstverlener zijn. De ‘PS’ in onze bedrijfsnaam staat voor ‘Personal Service’. Als bedrijf vormen wij één team dat samenwerkt om onze klanten de beste service te bieden. Hier geloven wij allemaal 100 procent in!