Wie het in Rotterdam heeft over het achterland bedoelt daar bijna altijd het Duitse ‘Hinterland’ mee. “Terwijl het noordelijke gedeelte van Frankrijk dichterbij is dan Zuid-Duitsland,” geeft Thomas Germier, Managing Director van Naxco Logistics Benelux, aan. “Toch merk ik bij veel ondernemers een drempel om zaken te doen met bedrijven in Frankrijk,” vertelt Germier – zelf naar eigen zeggen een Fransman met een Rotterdams accent. “De Franse taal is voor veel mensen lastig en er bestaat bij zowel de Nederlanders als bij de Fransen een perceptie over de wederzijdse cultuur.” Bij Naxco spreken alle medewerkers beide talen en kunnen zo een brug slaan tussen ondernemers in beide landen.
Al langer bekend met RPPC
Naxco is van oorsprong een Franse scheepsagent die al decennia bestaat. In de loop van de tijd breidde het bedrijf de activiteiten uit naar andere landen. Germier: “In 2001 startte de vestiging in Nederland als vooruitgeschoven post van het containervervoer van en naar Frankrijk.” Naxco had toen al kantoren in alle grote Franse havens en binnenlanddepots.
Samen met Joop Adriaanse zette Germier de vestiging op, die in de loop van de tijd uitgroeide tot een gevestigde naam. “Na tien jaar besloot ik dat het tijd was een andere betrekking te zoeken, en koos voor de rederijkant,” blikt de Managing Director terug. “Vanaf dat moment leerde ik RPPC goed kennen, onder meer bij de grote beurzen zoals de beurs Transport Logistics in München. Eigenlijk nam ik deel aan heel veel activiteiten van RPPC.”
Partner voor expeditiekantoren
Bij de pensionering van Adriaanse keerde Germier terug bij Naxco. “Toen ik Albert Straatman onlangs tegenkwam besloot ik me aan te melden als lid van RPPC.” En niet zonder reden. “Ik miste aan de ene kant het community-gevoel. Veel mensen die ik al langer ken zijn lid van RPPC. En ik weet aan de andere kant ook dat je zakelijk veel voordeel hebt van het lidmaatschap.” Germier doelt dan wellicht niet direct op deals die je dankzij de community sluit, “maar het contact met medeleden kan ook heel nuttig zijn als je met een administratieve vraag zit.” Daarnaast hoopt Germier op meer naamsbekendheid voor de eigen organisatie. “We doen eigenlijk op dit moment te weinig met de vele expeditiekantoren in de Rotterdamse haven en kunnen met onze Franse activiteiten wel een interessante partner voor hen zijn.”
Rotterdam betere infrastructuur dan Antwerpen
Eigenlijk is Naxco Benelux zelf altijd al bezig met Rotterdam promotie. “99% van onze klanten zitten in Frankrijk. Historisch gezien gold Antwerpen altijd als belangrijkste haven voor buitenlands transport van en naar Frankrijk,” legt Germier uit. “Dat had te maken met de taal, maar ook met de afstand.”
Hij probeert Franse klanten te overtuigen van de kracht van Rotterdam. “Het voortransport is in kilometers iets verder, maar je profiteert wel van het feit dat Rotterdam vaak zowel de eerste call is voor schepen vanuit Azië, als de laatste op de weg terug.” Daarnaast geeft Germier aan dat de infrastructuur in Rotterdam, waaronder zeker ook de digitale systemen, veel verder gevorderd is dan die in Antwerpen.
Ervaringen delen
Zoals bij elk nieuw lid vragen we Germier naar een tip voor de medeleden van RPPC. “Wees je ervan bewust hoe waardevol deze community is. Je kunt zoveel van elkaar leren en ervaringen met elkaar delen. Zo houden we elkaar scherp en up-to-date. Rotterdam loopt voorop, en dat moeten we vooral zo houden.”