HERO-de Haas V2

vernieuwend vanuit vertrouwde waarden

De rijke geschiedenis van De Haas Shipyards (DHS) gaat terug tot 1879. In de prille beginjaren in Maassluis draaien de activiteiten vooral om visserijvaartuigen. Later breidt het werkterrein zich uit tot een breed scala aan vaartuigen en activiteiten van onderhoud en reparatie tot nieuwbouw. Met het nieuw leven inblazen van de werf op het RDM terrein in Rotterdam, is het bedrijf klaar voor de toekomst. Die constante ontwikkeling is hét kenmerk van DHS.


Vernieuwen

“Het illustreert hoe we als werf door de jaren heen meegaan met innovaties,” vertelt Ruben Kalisvaart – mede verantwoordelijk voor nieuwbouwprojecten en het dagelijks bestuur van de werf. “Er leeft een sterke ambitie om nieuwe technieken uit te proberen. Niet vasthouden aan traditionele ideeën, maar juist vernieuwend willen zijn.” Op de vraag of de doorgaans conservatieve maritieme wereld daar behoefte aan heeft, antwoord Ruben dat DHS juist voor die visie wordt benaderd om mee te denken. Zeker nu, in een tijd waarin duurzaamheid een steeds belangrijkere rol speelt.


Vertrouwen en relatie

Hoewel het meebewegen met de ontwikkelingen in de markt belangrijk is, blijven de kernwaarden het vaste ankerpunt voor DHS; vakmanschap, klantgerichtheid en liefde voor het vak. Daar wordt niet van afgeweken. Integendeel, deze vertrouwde waarden krijgen juist een nieuwe invulling. “We zijn veel meer gaan ontzorgen. Onze klanten, dienstverleners op het water, hebben doorgaans geen eigen onderhoudsvloot. Van werkschepen tot aan RIBs zorgen wij ervoor dat de vloot in de vaart blijft. Dat zijn vaak complexe contracten, maar juist de basis van vertrouwen en relatie zijn daar ontzettend belangrijk.”

Kenmerkend is de uitspraak van klanten: ‘Bij jullie gaat het nog om de boten, niet om het papier’. Al realiseert men zich bij De Haas Shipyards ook dat je niet ontkomt aan de papieren realiteit. Maar dan wel met de servicegerichtheid en korte lijnen zoals men gewend is.


Lef!

Om de snelle en soms complexe ontwikkelingen in de scheepsbouw het hoofd te bieden, volgt De Haas Shipyards een duidelijke koers. “We moeten samenwerken! Dat is heel belangrijk, anders gaat de scheepsbouw in Nederland eraan. De tijd dat de maritieme industrie hypercompetitief was, is voorbij.” Ruben wijst hierbij ook op de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie die een aanjager is van deze ontwikkeling. De overheid moet zich dan wel aan deze agenda committeren door bijvoorbeeld opdrachten te vergunnen. En lef tonen!


Verduurzaming, specialisatie en personeel

Ook netwerken zoals RPPC dragen bij aan het versterken van samenwerkingen. Rondom thema’s als verduurzaming, specialisatie en personeel hebben we elkaar als sector en toeleveringsketen nodig. “Nederland is nautisch specialist. Dat moeten we vasthouden en uitbreiden. Bijvoorbeeld als het gaat over militaire vaartuigen. Al 10 jaar maken we onbemande militaire vaartuigen, zeer specialistisch werk en alleen waar te maken dankzij de nauwe samenwerking met onze ketenpartners.”

Tot slot ziet De Haas Shipyards het ook als een taak van de sector om juist met dit soort mooie projecten de volgende generatie enthousiast te maken voor werken in de maritieme sector. “Mensen zijn ons grootste asset.”

thumbnail de Haas V2