rppc-header

Alle douaneformaliteiten op één adres

Dat je om je aan te sluiten bij RPPC geen uitzicht op de Euromast moet hebben, komt voor sommigen niet als een verrassing. “We zijn een van de weinigen die buiten Rotterdam gevestigd zijn, inderdaad.” Verex Customs Services zit in Sas van Gent in Zeeuws-Vlaanderen. Ver weg? Het is maar hoe je het bekijkt.  

Wie begin juni op de Transport & Logistiek Beurs in München was, heeft eigenaren Sander van der Veeke en Rinus de Bruijn van Verex kunnen ontmoeten. Hun bedrijf stond in de stad van RPPC, ondanks een bestuursfunctie van Sander in ‘de Zeeuwse RPPC’, de ZZPC. Sander: “Ongeveer de helft van wat wij doen heeft te maken met de Rotterdamse haven. Wij hoeven daar geen fysiek kantoor te hebben, omdat ons werk grotendeels elektronisch gaat. Dus Sas van Gent klinkt wel ver weg, maar is het niet.” In 1978 is Verex opgericht, toen er nog fysieke stempels nodig waren om ladingen van A naar B te vervoeren. Toen het vrije verkeer van goederen in de EU in 1992 een feit was, duurde het even voor het bedrijf alles weer op de rit had. Door globalisatie en toenemende internationale handel bloeit Verex als nooit tevoren.

 

Hun werk bestaat uit verschillende diensten. Zo is er de fiscale vertegenwoordiging; het is voor buitenlandse bedrijven die goederen willen invoeren handig dat de hele btw-administratie overgenomen wordt, want dat bespaart tijd en geld. Daarnaast coördineert Verex veterinaire keuringen van zowel dieren als dierlijke producten. “Ook dit komt bijna allemaal in Rotterdam binnen. We hebben één klant op Schiphol, een handelaar die zijn raspaarden uit Saudi-Arabië laat invliegen – die voeren wij in. Maar dat is heel uitzonderlijk werk voor ons. We behandelen vooral veel droge en natte bulk, afkomstig uit de hele wereld en bestemd voor de Europese Unie.” Ook niet onbelangrijk: hun vergaande kennis op gebied van accijns. Dat gaat van klein tot groot. Zo verzorgt Verex de accijnsafhandeling van Belgische bieren, Franse wijn en champagne voor onder andere de sterrenrestaurants in Zeeland. Iedere aangifte heeft z’n eigen vereisten op douanegebied, maar veel kleinere bedrijven hebben die kennis niet in huis. Een extra specialisme is bulkaccijns, waarbij de risico’s groot zijn; denk aan goederen als benzeen, ethanol en biodiesel.

De lijnen zijn binnen het bedrijf bewust kort. Eén telefoonnummer, één mailadres, heel simpel. Bereikbaar zijn ze 24/7 en 365 dagen per jaar. “Wij hebben een klein team, we werken met 10 man. Om en om werken we ook ’s nachts. Mijn collega die vannacht dienst had, werd drie keer wakker gebeld en heeft zo’n vijf aangiftes gedaan. Hoe digitaal ons werk ook is, aan boord van het schip staat dan iemand van een controlebedrijf, soms is dat onze opdrachtgever, soms een tussenpersoon. Dat gaat nog gewoon per telefoon.” Wat het bedrijf vaak hoort van klanten, is dat het prettig is dat ze onafhankelijk zijn. “Kijk, er zijn wel meer bedrijven die doen wat wij doen. Alleen, wij hebben de combinatie en dat maakt dat wij zowel douane als btw als veterinaire keuringen bijvoorbeeld aanbieden. Dan hoeft iemand ook niet naar drie bedrijven voor één lading. Niet alleen handig, maar het bespaart vooral veel tijd en geld.”

rppc-thumb