header-02

“In de jaren 50 was Hooymeijer, onderdeel van HM Group, een BV met drie directeuren: mijn opa en zijn twee broers."

Modern havenbedrijf voor opslag en transport

“In de jaren 50 was Hooymeijer, onderdeel van HM Group, een BV met drie directeuren: mijn opa en zijn twee broers. Zoals zoveel bedrijven in de Rotterdamse haven, was het echt een familiebedrijf, maar de tijden zijn veranderd. Het werk gelukkig niet.” We gaan aan de koffie met Oscar Hooymeijer, die vanuit zijn kantoor aan de terminal in Vlaardingen vertelt over de uiteenlopende werkzaamheden van zijn bedrijf.

Hij werkt al 22 jaar bij HM Group. Al vrij jong wilde hij meteen aan de slag, maar zijn vader vond dat hij elders werkervaring op moest doen. Na twee werkgevers ging hij eindelijk in dienst bij het bedrijf van zijn opa. Hooymeijer is gespecialiseerd in containertransport en opslag, warehousing & customs, road cargo en speciaal transport en natuurlijk stuwage ofwel stevedoring. “Onze klanten kunnen echt voor alles bij ons terecht.”

Hooymeijer bestaat sinds 1935, en begon als transportbedrijf. “We vervoeren de gekste dingen. Laatst nog hebben we een enorme partij buizen ingeladen, 4.500 ton, vanaf Nijmegen. En alle gondels van de Dubai Eye. Die waren weliswaar al helemaal ingepakt, dus vraag me niet hoe ze er uitzien, maar wij hebben ze bij onze tak Stevedoring op flatracks gezet.” De ‘normale’ dingen, van schoenen tot tv’s, gaan via het freight station op transport.

Als in de jaren 50 aardgas wordt ontdekt in Groningen, vervoert Hooymeijer de buizen. Het bedrijf breidt in hoog tempo uit. Zo groeien ze steeds mee met de ontwikkelingen in de haven en daarbuiten. In de jaren 60 gebruikt Hooymeijer de dan nog nieuwe zeecontainers als opslag. In de jaren 70 transporteert ze buizen en plaatst havenkranen in Delfzijl vanwege het Noordzee-gas. En in de jaren 80 worden er niet langer alleen buizen van schepen geladen en gelost, maar ook hout uit Portugal en staal uit Duitsland. Hooymeijer Stevedoring is een feit.

Oscar Hooymeijer is trots op de onderneming, een modern haven- en transportbedrijf dat het soms nét wat anders doet dan de rest. “We werken hier steeds met een vaste groep collega’s, dus niet met een havenpool. Dat doen we al heel lang, en dat werkt goed. Drie, vier keer in de week komt hier een binnenvaartschip dat naar de Maasvlakte vaart en daar de grote zeeschepen afvult. Dat wij hier een eigen terminal hebben, is voor iedereen een voordeel. We hoeven geen vergunningen aan te vragen voor het rijden met te grote ladingen. Dat scheelt onze klanten veel geld en tijd. Wat ook echt gewaardeerd wordt, is dat wij van de korte lijnen zijn. We doen veel aan kruisbestuiving binnen de groep. Onze klanten hebben maar één contactpersoon voor alles. Dat vind ik zelf ook veel prettiger, als je niet met 10 mensen binnen één bedrijf moet praten om dingen voor elkaar te krijgen. Als je mij belt, of een van mijn collega’s, helpen we je van begin tot eind.”

Oscar ging al eerder een paar keer naar de RPPC-borrels. “Tijdens de laatste bijeenkomst ging ik naar huis met zeven zeer waardevolle contacten. Dat heb ik nog nooit meegemaakt in Rotterdam. Voor mij een goede reden om ja te zeggen tegen dit netwerk.”

thumb-02