De Rotterdamse haven staat nooit stil. Verandering is niet iets van de laatste jaren: ondernemers zorgen er immers voor dat de enorme groep bedrijven die in de haven actief is zich continu ontwikkelt. En dan bedoel ik niet alleen ‘groter, dieper, zwaarder’, maar doel ik zeker ook op de verduurzaming. En ja, die transitie is wél iets dat de laatste jaren steeds breder gedragen wordt.
Energietransitie herkenbaarder
Ik denk dat het vermogen om te anticiperen en zich aan te passen het werk afwisselender en interessanter maakt. Dat geldt beslist voor de transitie die we nu zien. Het is mooi om te merken dat de haven door onder meer deze ontwikkelingen en natuurlijk de ijzersterke positie van Rotterdam door steeds meer (potentiële) werknemers als vooruitstrevende, duurzame en interessante werkgever gezien wordt. Je ziet de laatste jaren dat het imago van de haven met sprongen verbetert, wat die positie alleen maar versterkt!
Wij zien bijvoorbeeld ook bij ons op de terminal dat het erg leuk is dat de werkzaamheden waar we mee bezig zijn, zoals de overslag van onderdelen voor de windmolenindustrie, en de manier waarop de organisatie zelf verduurzaamt in elkaars verlengde liggen. Dat brengt die hele transitie dichterbij; maakt het herkenbaarder.
De volgende generatie elektrische vorktrucks
Hoewel wij al geruime tijd met elektrische kranen werken hebben we onlangs bijvoorbeeld een aantal lithium-Ion-vorktrucks aangeschaft van het merk Hyster. Deze nieuwste stap in de elektrificatie van vorktrucks – technisch echt het nieuwste van het nieuwste – maakt het mogelijk om nog sneller te kunnen opladen. Li-ion presteert zowel in koude als warme omstandigheden, heeft minder onderhoud nodig en is beter bestand tegen schokken dan de gebruikelijke accu. Li-ion trucks kennen dan weer wel een ander stramien als het om het opladen gaat, dus moet je dat anders plannen. Je merkt aan de mensen bij ons, dat ze het interessant vinden. Er wordt over gesproken op de terminal.
Slagschaduw als uitdaging
Naast de huidige technieken liggen zonnepanelen voor de hand om duurzame energie op te wekken. Het toepassen van zonne-energie is echter voor een havenonderneming net wat uitdagender dan op een nieuwbouwhuis. Natuurlijk moet het (grote) dakoppervlak bouwtechnisch geschikt zijn. Maar een grotere uitdaging is de toch heel grote slagschaduw die havenkranen werpen op de daken. Een schaduw die meebeweegt met de activiteit van de kraan, en, nog veel belangrijker, verandert met de stand van de zon.
Toch onderzoeken we hoe we ondanks die uitdagingen op een efficiënte manier gebruik kunnen maken van zonnestroom. Bijvoorbeeld door de stroom op te slaan en hiermee weer de accu’s van machines snel en makkelijk te laden.
Toekomstvaste werkomgeving
Ik vind het mooi om te zien dat deze technieken, die zich heel snel ontwikkelen, toegepast kunnen worden in de haven. Misschien dat deze kant van het havenwerk nog niet bij iedereen bekend is. En dat is jammer, want of je nu binnen of buiten actief bent, er is een brede waaier aan prachtige beroepen in de mooie en toekomstvaste werkomgeving die de haven biedt!