In deze aflevering van de rubriek ‘Leden in het nieuws’ richten we de schijnwerpers op Liebherr Maritime.
Afgelopen week nam Marcor Stevedoring BV op de voormalige Steinweg Hartel terminal aan de Beerweg een bijzondere kraan van Liebherr in ontvangst. Dennis Thie, Sales Manager bij Liebherr Group, vertelt er alles over. “De terminal van Marcor Stevedoring streeft er in het belang van zijn klanten naar om de overslag zo duurzaam mogelijk te realiseren. Dit door te zoeken naar, en oplossingsgericht te denken over zero emission oplossingen.”
Om die reden had Marcor Stevedoring behoefte aan een kraan waar geen dieselmotor meer inzit. Volgens Thie is deze volledig elektrisch aangedreven kraan in zijn soort de eerste en grootste. Thie is er trots op dat deze kraan in Rotterdam staat. “Het gaat bij deze specifieke zero-emissiekraan om een Liebherr haven-mobiel (LHM 800) -kraan.”
Geen accu
De kraan staat op banden en kan zich zo bewegen over de terminal. Thie: “Als verduurzamingsslag wordt inmiddels regelmatig de inzet van een dieselmotor nog gecombineerd met een elektromotor, maar in dit geval is de kraan volledig elektrisch.” Daarbij is geen sprake van een accu die de motoren aandrijft. De kraan, geschikt voor het lossen van bulkproducten, containers en stukgoed, wordt door middel van een haspel met HV-kabel van stroom voorzien.
Vraag naar elektrisch materieel
Thie geeft aan dat de vraag naar elektrisch materieel groot is. “Bij de vraag naar nieuw equipment merken we dat elektrisch de norm is geworden. Er is eigenlijk geen klant meer die om een kraan vraagt die volledig door een verbrandingsmotor wordt aangedreven. En Liebherr is een van de weinige leveranciers van dergelijke kranen.”
Dat betekent echter niet dat de traditionele kranen uit het zicht verdwenen zijn bij Liebherr Group. “Het onderhoud daarvan loopt natuurlijk door, wat betekent dat we nu eigenlijk met ons team zowel elektrische kranen, als materieel met een verbrandingsmotor servicen.” Dit heeft ook consequenties voor het personeelsbestand, geeft de sales Manager aan. “Het komt erop neer dat we nog meer behoefte hebben aan goed geschoold technisch personeel – en we zijn de enigen niet in de markt die verlegen zitten om medewerkers.”
Carbon-doelen realiseren
De beweging naar elektrisch is echter onontkoombaar, geeft Thie aan. “Wij zijn als Liebherr de weg ingeslagen van het elektrificeren van ons portfolio, zodat onze klanten hun carbon-doelen halen.”
Binnen andere business units van Liebherr wordt inmiddels al intensief naar waterstof als energiedrager gekeken. “Dat is het voordeel van het werken voor een groot bedrijf waar wereldwijd 51.321 mensen in dienst zijn. Technologie die elders in de onderneming ontwikkeld wordt komt straks ook voor ons beschikbaar.”
Fotograaf: Peter van Geest en Marcor Stevedoring