We lezen regelmatig over de steeds groter wordende containerschepen die de Rotterdamse haven aandoen, maar het blijft lastig te bevatten hóe groot de vaartuigen nu eigenlijk zijn. “Stapel twee van die nieuwgebouwde Zalmhaventorens op elkaar,” legt Leo Ruijs uit, “En je hebt de lengte van een 24.000 teu containerschip.”
Ruijs presenteerde deze heldere vergelijking tijdens zijn welkomstwoord op zaterdag 29 oktober in de Ridderzaal van Het Kasteel, het stadion van Sparta in Spangen. Hij stond er als voorzitter van Sparta, bestuurslid van RPPC én topman van ECT Hutchison Ports. Het publiek bestond uit meer dan 100 leden van RPPC en van Sparta Businessclub.
Groter, groter, grootst
Ruijs gaf aan dat hij van RPPC de opdracht had gekregen te spreken over het thema Groot, Groter, Grootst. “En hoewel dat zeker geldt voor het aantal leden van RPPC dat de afgelopen jaren fors steeg, deze middag uitzonderlijk goed bezocht wordt en de prestaties van Sparta en zeker ook voor ECT Hutchison Ports prima zijn, gaat het met name bij de containeroverslag in onze haven om groter, groter, grootst.”
Haven staat voor uitdagingen
Ruijs blikte om dat te illustreren terug op de ontwikkelingen in het containersegment. “We deden er veertig jaar over om te groeien naar schepen die 10.000 teu kunnen vervoeren. En slechts 17 jaar voor de sprong van 10.000 naar 24.000 teu. “De vergelijking met de Zalmhaventoren maakt inzichtelijk dat schepen van een dergelijke omvang de haven voor uitdagingen stelt.”
Zo hebben grotere schepen ook grotere kranen op de terminals nodig. “Nu gaat het bij kranen om een investering van 25 tot 30 jaar. We liepen tegen dezelfde problematiek aan als de luchthavens toen de Airbus A380 in bedrijf werd genomen. Je moet de configuratie aanpassen, zonder al te veel kapitaal te vernietigen.”
Kwetsbaar systeem
Grotere call-sizes per schip, resulteerde ook in een hogere stack-belasting. “Dat betreft de tijdelijke opslag op de terminal. Elke container gaat bij het laden of lossen door die stack.” Dit betekent: minder ruimte om te manoeuvreren en druk op de behandeling van (feeder)schepen, binnenvaart spoor en weg. “En toen kwam corona er nog bij. Dat heeft als resultaat dat het systeem kwetsbaar wordt. Er ontstaan vertragingen in de vorm van congestie.”
De Sparta-voorzitter gaf nog een voorbeeld om de druk op het systeem duidelijk te maken. “Op het moment dat je 100.000 teu per week verwerkt, gaat dat gepaard met 30 deepsea aan- en afvaarten, 70 feeder calls, 21000 trucks, 135 treinen en 225 binnenvaart calls. “Nu hebben we als ECT Hutchison Ports eigen spoor- en binnenvaartverbindingen naar het achterland, maar ook wij kunnen dit niet alleen. Niemand in de haven, niemand in de logistiek kan in zijn eentje opereren.”
Samenwerken als oplossing
De oplossing van Ruijs: meer dan ooit samenwerken. Ook tussen partijen die traditioneel als concurrenten worden gezien, maar dat niet altijd zijn. “Kijk naar de terminals op de Maasvlakte. Rederijen hebben belangen in die terminals, en daar lopen ze dus aan met hun schepen. Op dat niveau concurreren we niet.” Als er sprake is van concurrentie, dan vindt die plaats in het achterland. “Laten we dus in Rotterdam over onze schaduw heenstappen en maximaal samenwerken. Daar kunnen we gezamenlijk heel veel mee bereiken. Op het gebied van achterlandverbindingen. Op het gebied van digitalisering.”
Teamsport
De vergelijking met het voetbal is voor Ruijs snel gemaakt. “Geen enkele speler is in staat te excelleren zonder goed team. Ook niet als je Ronaldo of Messi heet. Voetbal is een teamsport en dat is de logistiek ook.” De activiteiten van trainer Maurice Steijn, die eind vorig seizoen startte op Spangen toen Sparta niet optimaal draaide, waren erop gericht er weer een echt team van te maken, zegt de voorzitter. “En met succes. Dat zien we ook dit seizoen.”
ECT Hutchison Ports zet zelf al stappen in samenwerking door het digitale informatieplatform MyTerminal ook open te stellen voor anderen. “Zo hopen we met andere partijen tot een meer geïntegreerde dienstverlening te komen op het gebied van transport en logistiek.”
Overigens zette Sparta afgelopen zaterdag, met leden van RPPC en Sparta Business Club op de tribune, een mooie prestatie neer, door met 3-1 van Fortuna Sittard te winnen.