Met meer dan 77.000 bezoekers uit ruim 130 landen brak transport logistic 2025 in München opnieuw records. Onder de 2.722 exposanten was – uiteraard – ook het Havenbedrijf Rotterdam aanwezig, samen met diverse leden uit ons RPPC-netwerk.
Tijdens het kick-off ontbijt deelden Berte Simons (COO, Port of Rotterdam) en Victor Van der Chijs (voorzitter RPPC) hun visie op de actuele ontwikkelingen binnen de wereldwijde supply chain.
Gedurende de beurs vonden er tal van inhoudelijke sessies en netwerkactiviteiten plaats op en rondom het Rotterdam-paviljoen. We spraken met een aantal leden over hun deelname en waarom de TLM volgens hen de beurs is waar je als RPPC-lid bij moet zijn.
Waarom doen jullie mee aan TLM?
De belangrijkste reden om deel te nemen aan de TLM is zichtbaar zijn. “TLM is dé beurs. Hoe kun je daar níet bij zijn? Voor ons is het een plek waar je mensen uit de sector tegenkomt die je anders alleen via-via spreekt. Het draait voor ons om promotie. Je gezicht laten zien, zichtbaar zijn,” vertelt Jan Moerkerken van Condor Heavy Services.
Anne-Sophie van Sluis van Dura Vermeer Haven & Industrie verwoordt het als volgt: “We willen onze zichtbaarheid vergroten, zeker in de havensector waar we steeds actiever worden. Naast bekendheid willen we ook echt iets bijdragen aan het netwerk. We komen niet alleen halen, maar ook brengen.”
Juist ook de deelname aan het Port of Rotterdam-paviljoen biedt deelnemers een uitgelezen kans om zichtbaar te zijn vanuit de verbinding met het Rotterdamse netwerk volgens John Kaijen van ICT Group: “Onze deelname komt voort uit de positieve ervaring van twee jaar geleden. Toen merkten we dat de samenwerking met RPPC en het gezamenlijke paviljoen echt werkt. We zijn als ICT Group misschien te klein om met een eigen beursstand te komen, maar via dit collectief hebben we wél een professionele en zichtbare plek. Alles is geregeld. Het is professioneel ingericht, en dat straalt ook af op hoe je wordt ontvangen. Voor ons is het belangrijk dat je op zo’n grote beurs onderdeel bent van een groter geheel.”
Hoe heb je de TLM ervaren?
Dat de beurs indruk maakt weet ook Sven-Olav Montijn van Twiki Solutions: “De beurs is echt overweldigend. De eerste dag hadden we het gevoel dat we onszelf een beetje verloren tussen alles wat er gebeurde. Maar daarna kom je erin. Het is groot, druk en intens, maar dat maakt het ook waardevol. Voor ons draait het om leren én business. Je wilt weten wat er te halen valt, wat er speelt in de markt, en tegelijk jezelf zichtbaar maken. Het is een unieke kans om beide te combineren. Je leert wat werkt en wat niet. Dat soort inzichten neem je mee naar volgende edities.”
Juist vanwege de omvang van de TLM biedt het paviljoen een mooi vast ankerpunt. “De mensen komen hier vanzelf langs. Er waren veel bedrijven aanwezig waarmee wij al samenwerken, dus je bent voortdurend in gesprek. Het is intensief, een druk programma, maar ook een waardevol moment om zichtbaar te zijn,” vertelt Thomas Hilbrands van EASY Road Transport.
Mark Dietz van OLOF-MTT deelt die ervaring: “Je ontmoet hier altijd wel iemand. Het zijn er geen tien per dag, maar je komt oude bekenden tegen of legt nieuwe contacten. En dan kun je de draad weer oppakken. Ik had een lijstje met potentiële klanten die ik hier hoopte te spreken. Mensen die je ooit hebt ontmoet of waar je al contact mee had. Dan stuur je een kaartje uit met: ‘Ik ben er weer’, en dan ga je gericht het gesprek aan. Het is heel waardevol om mensen even in het echt te zien.”
Wat heeft deelname aan de TLM opgeleverd?
Het hoogst haalbare resultaat van een beurs zijn natuurlijk nieuwe klanten en opdrachten. Dat is echter zelden een direct effect. Volgens Mark gaat het meer om de totale bijdrage in het commerciële proces: “Het gaat om die herhaalde contactmomenten, dat mensen je weer even gezien hebben. Soms loop je iemand tegen het lijf die je maanden geleden hebt gesproken, dat is goud waard.”
Of zoals Jan aangeeft: “Echte zaken doe je meestal ná de beurs, niet tijdens. Ik heb nog nooit op een beurs een deal gesloten. Maar het is wél de plek waar je het eerste contact legt, of juist weer even aanhaakt bij iemand waarmee het was stilgevallen. Projecten ontstaan vaak pas ná zo’n ontmoeting. Als mensen je gezicht weer even zien, dan weten ze: ‘oh ja, die van Condor’. Dat maakt vervolgcontact makkelijker. Soms spreken we wel 4 of 5 mensen waar we echt iets mee kunnen. En het draait ook om die toevallige ontmoetingen, de directeur die je ineens weer tegenkomt, of een leverancier die onverwacht langskomt. Dan heb je gelijk weer een ingang.”
En John geeft aan dat het niet altijd om de kwantiteit maar vooral ook om de kwaliteit gaat: “Deelname heeft ons echt nieuwe leads opgeleverd. Geen massale toestroom, maar precies de juiste gesprekken, ook met mensen die al in beeld waren. Dat je die hier laagdrempelig spreekt, is wat deze beurs oplevert.”
Zouden jullie TLM aanraden aan andere RPPC-leden?
“Zeker,” is de heldere reactie van Anne-Sophie. “Je kunt op deze beurs mensen spreken die je normaal gesproken niet te pakken krijgt. Als je dan net het juiste moment en de juiste klik hebt, kan een afspraak heel snel gaan. Soms helpt het als je samen met iemand anders oploopt, dat maakt de drempel lager. Je merkt dat als je de juiste mensen spreekt ,een gesprek ineens heel snel concreet kan worden. En soms zit daar gewoon een beetje toeval bij.”
Thomas benadrukt daarbij de functie van het RPPC-netwerk: “Zeker. Alleen al vanwege de samenwerking en de gezamenlijke uitstraling. Als je hier in je eentje zou staan, voelt het toch anders. Je bent onderdeel van een groter geheel. Samen maak je echt meer impact.”
Ook voor Sven is het de moeite waard: “Absoluut. Het is intens, maar je leert veel. Ook als je niet meteen zakendoet, bouw je aan zichtbaarheid. En dat begint bij gewoon aanwezig zijn.”
Zichtbaar zijn met RPPC
Ook deelnemen aan het Port of Rotterdam-paviljoen? Dit jaar staan we nog op de Europort in Ahoy van 4-7 november en de Offshore Energie in de Rai op 25 en 26 november. Neem contact op met het RPPC-team voor meer informatie. En blijf via onze website op de hoogte van komende netwerkactiviteiten en promotiereizen.
Voor dit verslag spraken we met: