Vaak gaat het in columns van – of interviews met – RPPC-leden over het belang van samenwerken. Afgelopen maanden realiseerde ik me meer dan ooit, dat langdurige partnerships de basis vormen onder het bestaan van een onderneming als Oudkerk, en van veel andere partijen in de haven en leden van RPPC.
Ik realiseerde me dat heel concreet toen we, met opdrachtgevers, subcontractors en andere relaties het 75-jarig bestaan van onze firma mochten vieren. Terwijl de gasten binnenkwamen wees een van de bezoekers me erop dat al die mensen, het waren er uiteindelijk bijna driehonderd, speciaal voor ons tijd hadden vrijgemaakt. Het feit dat zoveel connecties, van contacten bij grote offshorebedrijven tot hoogovens in Duitsland, die moeite deden voor ons, een relatief klein bedrijf met 23 medewerkers, vervulde me met trots.
Ruimte in de markt
Ik schrijf dit niet om Oudkerk te promoten, maar om duidelijk te maken dat er sinds 1947 veel is veranderd, maar niet de ruimte die er nog steeds in de markt is voor kleinere, flexibele ondernemingen. En dat die bedrijven vaak het voorrecht genieten soms al decennialang zaken te doen met een mooie groep loyale klanten. En het mag duidelijk zijn dat dit niet lukt met 23 gemotiveerde mensen alleen. Een mooie en gezonde positie als bedrijf in de markt is slechts mogelijk door intensieve samenwerking met partners. Zonder een dergelijke samenwerking kan een bedrijf als het onze simpelweg niet bestaan.
Ik schreef al, dat er sinds 1947 veel veranderde. Als relatief kleine speler zit je daarbij niet aan het stuur. Je volgt de beweging van de klanten. Als die, om een voorbeeld te geven, overstappen van offshore olie en gas naar offshore wind, dan zorg je ervoor dat je ook voor die activiteiten de gewenste services kunt leveren. Sterker nog: een relatie met de opdrachtgevers is vaak zo sterk dat je op de eerste rij zit als veranderingen op komst zijn. Dat tekent de flexibiliteit die, terecht, het kenmerk is van veel Rotterdamse ondernemingen.
Ervaringen delen
Grote transities, zoals die nu spelen op de energiemarkt, duren meerdere jaren. Daar kun je op inspelen. Maar daarnaast word je nog steeds regelmatig verrast. Een sabotageactie in de Oostzee zag niemand aankomen, om eens een voorbeeld te geven. Wel is het juist dan van belang met relaties te sparren, om even ervaringen te delen.
Een organisatie als RPPC is daarom zo belangrijk. Het biedt toegang tot kennis en contacten die je op eigen gelegenheid bijna niet kunt opbouwen. Het voegt essentiële elementen toe aan het netwerk van de individuele ondernemingen die lid zijn. En het faciliteert weer het samenwerken tussen de vele grote én kleinere bedrijven dat de Rotterdamse haven zo krachtig maakt.