NB - HERO

Investeren, samenwerken en zeggen wat je doet

Wie succesvol wil opereren in de logistiek, moet meer kunnen dan plannen, laden en lossen. Je moet verbindingen leggen – tussen modaliteiten, tussen mensen, tussen systemen die helaas nog lang niet altijd met elkaar praten. In mijn ogen begint goed ondernemen met transparantie. Door eerlijk en tijdig te communiceren met klanten en businesspartners, versoepel je processen, voorkom je irritaties en creëer je ruimte voor een jarenlange samenwerking. 

We hebben prachtige digitale tools tot onze beschikking – bij 2M Logistics zijn we dan ook volop met de implementatie bezig van systemen die tijdrovend handwerk, schrijfwerk eigenlijk, overbodig maken en klanten makkelijk toegang bieden tot de juiste gegevens op het juiste moment. 

Toch blijft logistiek uiteindelijk een people’s business. En in een people’s business maakt een telefoontje soms nog steeds meer verschil dan een track-and-trace update. Klanten kunnen bijvoorbeeld echt wel omgaan met vertraging – als je ze maar op tijd en eerlijk informeert. Die directe aanpak past ook bij onze cultuur: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Lekker Rotterdams. 

En het is die houding die ook een deel van het succes van RPPC bepaalt. Want laten we eerlijk zijn: op beurzen zoals in München of Parijs verkopen we niet alleen onze eigen toko – we staan er namens Rotterdam en we helpen elkaar aan contacten. Het RPPC-team verdient daar alle lof voor. Als vicevoorzitter zie ik van dichtbij hoeveel werk het team van RPPC verzet. Evenementen, beurzen, netwerkbijeenkomsten – het is indrukwekkend. En het mooiste is: het werkt, die kracht van Rotterdam als geheel. Daar mogen we trots op zijn. 

Ook bij 2M Logistics werkt dat zo. We bestaan nu 17 maanden en dus gaat het niet alleen om de concrete dienstverlening, maar evengoed om zaaien; investeren in mensen, systemen en relaties. En dat doen we niet alleen voor onze eigen winkel. Want wat mij betreft draait ondernemen in deze sector óók om elkaar iets gunnen. Om samenwerken. Om het besef dat je niet alleen verder komt door te concurreren, maar vooral door elkaar aan te vullen. Juist daarom geloof ik in het netwerk van RPPC. 

Tegelijk zijn er uitdagingen. De congestie van schepen, treinen en trucks. De wirwar aan digitale platforms. De onvoorspelbaarheid van internationale ketens en politiek-economische omstandigheden. Maar juist met zo’n context liggen er kansen voor wie structuur aanbrengt en overzicht bewaart. Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven die nu investeren in hun mensen, in digitale integratie én in hun netwerk de winnaars van morgen zijn.  

Wat ik ondernemers zou willen meegeven? Word lid van RPPC. Zet je in. Laat je gezicht zien. Het lidmaatschap opent deuren, maar je moet er wél energie in stoppen. Dan gaat er een wereld voor je open. Nieuwe connecties, inzichten, business – en misschien wel het belangrijkste: het gevoel dat je samen bouwt aan iets groters dan alleen je eigen bedrijf. 

Want uiteindelijk draait het daar om: in deze haven gebeurt het niet alleen op de weg , het water of in de loods, maar ook aan de koffietafel, in de wandelgangen, op de werkvloer. Dáár worden ideeën geboren en deals gesloten. Dus zaaien we vandaag. En oogsten we morgen – samen. 

NB - THUMBNAIL - Marcel Hulsker