HERO-WHD-interview

samen de haven bij het publiek thuisbrengen

Op zaterdag 5 september presenteert de Wereldhaven de digitale versie van hun jaarlijkse evenement: Digital Port Day 2020. Ook RPPC werkt eraan mee: directeur Albert Straatman deelt zijn Port Story.

Het is een van de bekendste en indrukwekkende evenementen van Nederland: de jaarlijkse Wereldhavendagen in Rotterdam. Een jaar lang werkt het organiserend team naar deze grootse presentatie van de Rotterdamse haven toe. Dit in samenwerking met partijen zoals Havenbedrijf Rotterdam, het havenbedrijfsleven en andere partners, met onder andere een bescheiden rol voor RPPC. Dit jaar verandert corona de agenda.


Digital Port Day

“Nu de bezoekers niet naar de Wereldhavendagen toe kunnen komen, komt de haven naar de bezoekers toe”, legt Sabine Bruijnincx, directeur van Wereldhavendagen uit. “Dit jaar geven we het evenement, dat niet minder boeiend zal zijn, de naam Digital Port Day.”

Via een groot aantal communicatiekanalen laat Digital Port Day de haven en partijen in het havengebied aan het woord. “We noemen het Port Stories 2020”, legt Bruijnincx uit. Via de website van de Wereldhavendagen, social media en partners zoals Rijnmond en Open Rotterdam krijgen geïnteresseerden door middel van foto’s, video’s en vlogs een blik in het verleden, heden en de toekomst van de Wereldhavendagen en de Rotterdamse haven.


Samenwerking

Ook RPPC is partner van de Port Stories 2020. Beide organisaties delen een missie: het promoten van de Rotterdamse haven bij een grote publiek, onder meer tijdens evenementen van verschillende omvang. Ook proberen beiden jongeren te interesseren in het kiezen voor het werken in de haven. Een verdere overeenkomst is natuurlijk dat zowel Wereldhavendagen als RPPC te maken kregen met een ‘nieuw normaal’ als gevolg van corona. Verschillen zijn er ook: RPPC is meer gericht op de bedrijven in de haven, terwijl Wereldhavendagen een groot algemeen publiek adresseert. Of, zoals Albert Straatman het formuleert: Wereldhavendagen richt zich op een groot B2C-publiek, en daarnaast tevens op een B2B-doelgroep. Wij zijn puur B2B gericht, door onder meer de evenementen voor onze leden uit het zakenleven van de Rotterdamse haven.”


Business lounges

Om te onderzoeken in welke vorm beide organisaties van elkaar kunnen profiteren werd eerder al contact met elkaar gezocht. Zo ontstond het idee om tijdens de Wereldhavendagen van 2019 business lounges in te richten waar ondernemingen een plek konden vinden om te netwerken, zonder al te grote investeringen te hoeven doen. Straatman: “Vergelijk het met onze aanwezigheid op grote beurzen. Een complete stand is voor veel individuele ondernemingen te duur, maar samen met ons netwerk kan een veel betere propositie geboden worden voor minder geld.”

Vorig jaar deden ruim twintig ondernemingen met ongeveer honderd deelnemers via RPPC mee aan de VIP Experience tijdens de Wereldhavendagen. “Zo brengen we onze leden met elkaar en anderen in de regio in contact”, benadrukt Straatman.

Zoals hierboven al gesteld is RPPC partner van de Digital Port Day 2020. Straatman wordt zaterdag in het Nieuwe Luxor geïnterviewd door een student van InHolland Radio, die op 4 & 5 september live radio maken op de eigen radiofrequentie 93.9 fm (en het is ook live via de livestream op onze website te volgen). “Zo blijkt maar weer dat RPPC en Wereldhavendagen alles doen om jongeren te enthousiasmeren. De Rotterdamse haven is een fantastische werkplek voor talent.”


Hoe werkt het?

Tijdens Digital Port Day op zaterdag 5 september vanaf 10.00 uur wordt de Rotterdamse haven volop in de spotlights gezet. Via de website van de Wereldhavendagen, social media en bij diverse mediapartners zoals Rijnmond en Open Rotterdam krijg je met foto’s, video’s en vlogs een blik in het verleden, heden en de toekomst van de Wereldhavendagen en de Rotterdamse haven. Je komt op de speciaal ingerichte website van de Wereldhavendagen voor deze dag van alles tegen over de Rotterdamse haven en de Wereldhavendagen van afgelopen edities. Deze kun je op 5 september op ieder gewenst moment bekijken, maar ook opslaan en op een later moment nog eens rustig terugkijken.

Een greep van wat er zoal te zien is: hoogtepunten van de nautische demonstraties en avondshow van vorige edities, interviews met deelnemers van het evenement en prominente personen, vlogs van bijzondere (scheeps) bezoeken en livestreams. Ook zijn er diverse winacties waar je aan kunt deelnemen.


Meer info

Bezoek voor meer informatie de website van de Wereldhavendagen.

Thumbnail-WHD-interview