Het is voor velen een wat minder bekende ladingstroom in de Rotterdamse haven: industriële mineralen. RoBuLog (afkorting van Rotterdam Bulk Logistics) is al meer dan 25 jaar actief in dit segment.
Ondanks het woord ‘bulk’ in de naam van RoBuLog, speelt ook de container een belangrijke rol in de activiteiten. “Lange tijd werden de mineralen als losse bulk over zee getransporteerd. Rederijen wilden geen bulk in containers vervoeren.” MSC was de pionier die industriële mineralen als eerste containeriseerde, daarna volgden andere rederijen snel. “Nu zie je een omgekeerde beweging, door de hoge containerprijzen en gaan de big bags weer direct in het ruim,” geeft Robert van Muiden, managing owner van de onderneming aan.
Aanvoer van buiten Europa
Het pallet aan industriële mineralen is breed, vertelt Van Muiden, “maar ze hebben gemeenschappelijk dat ze niet in de EU voorkomen, en zelfs nauwelijks op het Europese continent.” Dit betekent dat het merendeel van de producten elders gedolven wordt in mijnen. “Binnen het scala aan mineralen zijn voor ons o.a. Bentoniet en Fluorspar, dat gebruikt wordt bij de productie van aluminium en staal, de meest voorkomende producten.”
Het feit dat de meeste mineralen van buiten Europa komen, maakt dat partijen in de supply chain vaak te maken hebben met politieke veranderingen, zoals sancties en oorlogen. Van Muiden geeft het conflict in Oekraïne als voorbeeld. “Daar wordt Donbasklei gewonnen, een speciale klei voor de keramische industrie. De afnemers, die bevinden zich vooral in Italië, Frankrijk, Duitsland en Spanje, staan nu voor de uitdaging het product elders in te kopen. Dat leidt ook tot aanpassingen in de logistieke keten.”
Alternatieve winlocaties
Een andere uitdaging vormt de situatie in China. “Het was altijd een exportland van mineralen, maar is inmiddels een importland geworden. Ook dat betekent dat alternatieve locaties voor de winning van de benodigde mineralen moeten worden gevonden.”
Binnen de Rotterdamse haven is een klein cluster van professionele ondernemingen actief in de logistiek voor industriële mineralen. “We kennen elkaar en laten elkaars klanten met rust,” stelt Van Muiden.