Werkplaats Rotterdam

Hollands glorie in de stad

Sinds 1 april is Royal Roos gevestigd in ‘de Werkplaats’ aan de Galileistraat in het Rotterdamse Merwe-Vierhavengebied. Twee voormalige fruitloodsen worden nu omgetoverd tot multifunctionele ruimten voor innovatieve bedrijven uit de maakindustrie.

Sinds 1 april is Royal Roos gevestigd in ‘de Werkplaats’ aan de Galileistraat in het Rotterdamse Merwe-Vierhavengebied. Historische havengrond die lang dienst heeft gedaan als Europa's grootste fruitport. Met de containerisatie van fruitstromen zijn de meeste fruitimporteurs naar Rotterdam-Zuid verhuisd. Dit geeft ruimte voor nieuwe bedrijvigheid in het Merwe-Vierhavengebied. Twee voormalige fruitloodsen worden nu omgetoverd tot multifunctionele ruimten voor innovatieve bedrijven uit de maakindustrie.

Managing director en eigenaar Fulko Roos van Royal Roos deed tijdens een telefonisch onderhoud zijn toekomstplannen uit de doeken: “Als maritieme engineers hebben wij natuurlijk een band met het water. Nu wij de beschikking hebben over een kade kunnen wij diverse werkzaamheden voor klanten begeleiden en uitvoeren. Zo ligt er op dit moment een stenenstorter van DEME Offshore aan de kade. Royal Roos regelt de geplande onderhoudsstop, slaat tijdelijk goederen op en levert deze uit naar de kade. Met een grote mobiele kraan op de kade zijn wij superflexibel.”


ballastwaterreinigingsinstallaties

De kansen zijn talrijk in dit bruisende gebied en Fulko ziet een markt in het retrofitten van ballastwaterreinigingsinstallaties: “Royal Roos installeert veel van dit soort systemen in opdracht van een Amerikaanse leverancier. Dan is het wel gemakkelijk dat klanten direct bij je bedrijf kunnen aanmeren. Eigenlijk hebben we een soort ‘retrofit pit stop’ voor ogen waarbij naast het retrofitten van ballastwaterreinigers ook andere scheepssystemen voor het future proof maken van schepen turn-key geïnstalleerd kunnen worden. Alle schepen moeten binnen 5 jaar een ballastwater reinigingsinstallatie aan boord hebben. In het ballastwater zitten niet-inheemse diersoorten en bacteriën die enorme schade aan ecosystemen kunnen veroorzaken. Schepen mogen geen ballastwater meer lossen alvorens het ontdaan te hebben van de niet inheemse organismen en bacteriën.”


De werkplaats

De vestiging in de Rotterdamse haven past ook binnen de ambitie van Royal Roos om toeleverancier te worden van reserveonderdelen. Fulko legt uit: “Zaken die nu van staal gemaakt worden, kunnen wij ook 3D printen. Of het nu om spare parts gaat of het slim verpakken van dure of specialistische onderdelen. Onze 3D-geprinte oplossingen kunnen snel zonder mal gemaakt worden. Wij ontwikkelen ‘cradles’ van composietmateriaal voorzien van een rubberen toplaag om trillingen te absorberen en sensors om transportcondities te meten. We maken een 3D scan van het object en printen vervolgens het ondersteunende element.”

De nieuwe locatie valt goed in de smaak bij opdrachtgevers aldus Fulko: “Zij kunnen hun contractors en medewerkers onderbrengen in hotels in de stad. Ook eigen medewerkers kunnen ons gemakkelijk vanuit het Rijnmondgebied bereiken. Een retourtje naar de Maasvlakte wordt voorkomen en dit scheelt veel tijd. Zoveel kennis en kunde, zoals  voortstuwings- en electronicaspecialisten, maar ook las -en constructiebedrijven zit hier binnen een straal van 10 kilometer. Met alle Offshore Wind ontwikkelingen op de Noordzee kan Rotterdam uitgroeien tot de service hub met hoogtechnologische oplossingen. De maakindustrie is levendig in Rotterdam en samen gaan wij voor Hollands glorie.”

Royal Roos-4x3