Door de slechte weersomstandigheden op zee arriveerde Heerema’s ‘Sleipnir’ op zondag 22 maart iets later dan verwacht in de haven van Rotterdam. Het was een spectaculaire binnenkomst, die dankzij diverse webcams live te volgen was op internet. Wat dit kraanschip ‘s werelds grootste maakt zijn de twee kranen die ieder een hijsvermogen hebben van 10.000 ton. Daarnaast is het schip maar liefst 220 meter lang en 102 meter breed. Woensdag 1 april vertrok het schip alweer voor haar volgende klus.
Vorig jaar is de Sleipnir in de vaart genomen na een bouwperiode van drie jaar bij scheepsbouwer Sembcorp Marine in Singapore. Het schip komt terug van een succesvol project in Trinidad. Daarvoor werkte het al in Braziliaanse en Israëlische wateren. De Sleipnir is ontworpen voor ‘Offshore Heavy Lifting-activiteiten’. Denk hierbij aan het plaatsen van windturbines op zee en het ontmantelen van oude boorplatforms. Het schip zal in Rotterdam gemobiliseerd worden voor ontmantelingswerkzaamheden op de Noordzee.
Waarom Rotterdam?
Eén van de redenen waarom Heerema kiest voor Rotterdam voor deze mobilisatie is de walstroomvoorziening aan het Calandkanaal. Het door Eneco en Havenbedrijf Rotterdam opgeleverde ‘e-house’ biedt Heerema een vermogen van 20 megawatt. Bijzonder aan de Sleipnir is dat het een 'dual fuel'-aandrijving heeft en daardoor volledig op LNG kan varen. Tijdens haar aanwezigheid in Rotterdam zal er dan ook LNG gebunkerd worden.
Oudkerk trotse scheepsagent
Jan-Willem Venhuizen is namens RPPC-lid Oudkerk nauw betrokken bij de ontvangst van de Sleipnir. “Wij werken exact 50 jaar als scheepsagent voor Heerema Marine Contractors. Maar zelfs na al die jaren is de komst van deze prachtige Sleipnir ook voor ons nog een speciaal moment. We zijn trots om hier een onderdeel van uit te mogen maken”.
Samenwerking KRVE met HEBO Maritiemserice
Ook HEBO Maritiemservice en de roeiers van de KRVE hadden een mooie klus aan de binnenkomst van de Sleipnir. Carlo Minderman was samen met twee collega's en de roeiers aan boord van de HEBO-Cat 7, te zien op onderstaande foto. "Met dit mutlifunctionele vaartuig hebben wij geassisteerd bij het afmeren aan het Calandkanaal. We hebben in samenwerking met de roeiers zowel aan de voor- als achterzijde van het schip de meerkabels met een dikte van 80mm naar de wal gevaren. Met behulp van de kraan op onze HEBO-CAT 7 hebben wij de uiteinden van deze kabels bij het ankerpunt aan de wal gebracht en bevestigd. Rond 22.00 uur lag de Sleipnir volledig afgemeerd aan het Calankanaal."

Andere kraanschepen Heerema Marine Contractors
De Sleipnir is het paradepaardje van Heerema Marine Contractors. Andere grote offshoreschepen die Heerema in de vloot heeft zijn de Aegir, Thialf en de Balder.