Vier drijvende bokken met elk zes tot acht medewerkers, zijn deze hele week actief bij Steinweg Pier 6 in de Waalhaven, Rotterdam. Hier lossen Bonn & Mees en HEBO Maritiemservice, in opdracht van scheepswerf RensenDriessen in Zwijndrecht, in totaal 14 scheepscasco’s.
“De zwaarste lading bewaren voor het laatst,” vertelt Peter Leenheer, Managing Director van Bonn & Mees. “Dat zijn de grootste schepen, waarvan er één 135 meter lang en 17,5 meter breed is. Het casco weegt achttienhonderd ton. Die lading lossen we op vrijdag 4 november.” Het is niet de eerste keer dat Bonn & Mees voor RensenDriessen een dergelijke klus verzorgt. Leenheer: “Voor hen doen we het nu voor de derde keer, maar dit soort projecten verzorgen we al ongeveer 25 jaar.”
Kracht van Rotterdam
De verscheping toont de kracht aan van de Rotterdamse haven, stelt Twan Romeijn. Business Manager Breakbulk & Offshore bij Havenbedrijf Rotterdam. “Het laat vooral ook zien dat we hier alles in huis hebben om een dergelijk project uit te voeren: natuurlijk de drijvende bokken van Bonn & Mees en HEBO Maritiem, het diepe en brede water bij het terrein van Steinweg en alle maritieme & logistieke dienstverleners die erbij nodig zijn. Het HLPC is écht een uniek segment binnen het gehele breakbulk segment. We zijn dan ook werkelijks trots op zulke unieke projecten in het Rotterdamse. Vorige maand hebben we de SUN RISE mogen verwelkomen met 13 casco’s, nu dus 14 casco’s op de Rolldock Beaufort en voor februari 2023 staat wederom een verscheping op de planning!”
Namens Havenbedrijf Rotterdam is het Haven Coördinatiecentrum (HCC) uiteraard nauw betrokken bij het project. “Zij moesten het afmeerplan goedkeuren, en ze zien toe of alles veilig en goed georganiseerd wordt.”
Na het lossen gaan de casco’s naar scheepswerven in de Drechtsteden, waar de schepen worden afgebouwd. “Er vaart steeds een klein aantal van die schepen met een sleep- en een duwboot naar de werf,” geeft Leenheer aan.
Matador 3 kort uit de vaart
Bonn & Mees is lang voordat het schip met de casco’s uit China vertrekt op de hoogte van het transport. “Dan weet je ook dat je voor alle voorbereidingen 45 dagen hebt. Helemaal precies weet je het nooit, vanwege de weersomstandigheden.”
Inmiddels weet Leenheer dat de volgende set casco’s voor RensenDriessen in februari in Rotterdam zal zijn. “Maar eerst gaat onze drijvende bok Matador 3, met een hijsvermogen van 1800 ton, kort uit de vaart voor een technische refit. Maar die is beslist weer op tijd beschikbaar.”