De Rotterdamse haven sloeg in 2021 net zoveel goederen over als voor de pandemie in 2019. Vrijwel alle goederensoorten vertoonden een plus ten opzichte van vorig jaar, met als een van de uitschieters de toename van het aantal overgeslagen containers.
Energietransitie
Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “De haven zit wat betreft overslagvolume weer op het niveau van voor corona. Vooral de bedrijven in de containersector hebben een knappe prestatie geleverd door een recordaantal containers te behandelen, ondanks alle problemen die deze sector het afgelopen jaar wereldwijd kende.”
Castelein uit zich optimistisch. “Het afgelopen jaar is door verschillende partijen in de haven flinke voortgang geboekt op het gebied van de energietransitie. Zo is aan het Calandkanaal een walstroominstallatie geplaatst voor zeeschepen en is gestart met de bouw van een grote biobrandstoffenfabriek. Ook dit jaar verwachten we investeringsbeslissingen voor verschillende energietransitieprojecten. Daarmee komt de transitie goed op gang.”
Goederenoverslag: droog en nat massagoed
Het totaal van in de haven overgeslagen goederen lag in 2021 op hetzelfde niveau als in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Ten opzichte van 2020 steeg de overslag met 7,3% tot 468,7 miljoen ton.
De Duitse staalproductie trok flink aan met als gevolg een grotere aanvoer van ijzererts, schroot en kolen. Belangrijkste reden voor de forse stijging van de aanvoer van kolen was echter de hoge gasprijs. Die zorgde ervoor dat kolencentrales goed konden concurreren met gasgestookte elektriciteitscentrales, zodat ruim 40% meer kolen werden geïmporteerd dan het jaar ervoor, en bijna 10% meer dan in 2019. In totaal werd in 2021 23,4% meer droge bulk-goederen overgeslagen dan in 2020 en 5,6% meer dan in 2019.
In de categorie nat massagoed zorgde het aantrekken van de economie voor meer overslag van ruwe olie, olieproducten, LNG en overig nat massagoed.
Brexit en breakbulk
Het einde van de zogenoemde overgangsperiode van de Brexit zorgde aan het begin van het jaar voor een dip in het roll on roll off transport van en naar het Verenigd Koninkrijk. Dit werd later weer ingehaald, zodat het totale volume op vergelijkbaar niveau uitkwam als de afgelopen twee jaar.
Containers
Het aantal containers dat de Rotterdamse haven passeerde nam gemeten in TEU ten opzichte van 2020 toe met 6,6% tot 15,3 miljoen. Niet eerder werden zoveel containers in Rotterdam overgeslagen. Belangrijke reden hiervoor is dat door de pandemie verhoudingsgewijs meer geld is uitgegeven aan goederen dan aan diensten.
Vooruitzicht
De verwachting is dat de totale goederenoverslag in 2022 in lijn met de trend van de afgelopen jaren op min of meer hetzelfde niveau zal uitkomen als in 2021. Daarbij moet worden aangemerkt dat de (wereld)economie beïnvloed kan worden door het verloop van de coronapandemie en mogelijke geopolitieke ontwikkelingen. Specifiek voor het containersegment is de verwachting dat de logistiek ook in 2022 nog lange tijd last houdt van verstoringen, maar dat de concurrentiepositie van Rotterdam gunstig is. Voor wat betreft de energietransitie zijn cruciale stappen te verwachten op het gebied van de aanleg van infrastructuur voor CO2-transport en opslag, infrastructuur voor waterstof, en de productie van waterstof en biobrandstoffen.