HET SCHAAP MET VIJF POTEN VAART DE WERELD OVER
GSS Marine Services is een van oorsprong Schotse aannemer gespecialiseerd in constructie, engineering, reparatie en onderhoud van projecten op het water of aan wal. De dienstverlener beschikt over een veelzijdige en moderne vloot met voorzieningen voor het heffen, slepen en op hoogte werken. De werkboten bestaan uit een reeks multipurpose schepen, shoalbusters en andere kleinere vaartuigen speciaal ontworpen voor het ondersteunen van een breed scala offshore maritieme diensten.
Jan Peute, Managing Director van GSS Marine Services, sprak met de RPPC over zijn havenliefde, het bedrijf en de toekomst. Jan is een geboren Rotterdammer, woont al geruime tijd in Maassluis en vertelt uitgebreid over zijn hobby: “Sinds 1978 ben ik als machinist vrijwilliger op Stoomsleepboot Furie. Ik ben mijn loopbaan begonnen in de scheepsmotoren en voerde bij nacht en ontij reparaties uit in de haven. De Furie is de laatste in Nederland gebouwde stoomsleepboot (1916) die nog operationeel is. Als machinist ben ik verantwoordelijk voor de juiste werking en het onderhoud van de stoomwerktuigen aan boord.”
Hij vaart regelmatig op de Furie met gasten en bedrijven door de haven van Rotterdam. De dynamiek spreekt hem aan en hij blijft zich verbazen over de snelle ontwikkelingen binnen de haven. Jan legt uit: “Tijdens de rondvaarten zie ik steeds weer nieuwe bedrijven en terminals. Al die bedrijvigheid en activiteiten geven energie. Natuurlijk vind ik het prachtig dat wij als GSS Marine Services een bijdrage leveren aan de haven van Rotterdam. Zo hebben wij na de realisatie van Maasvlakte 2 een multicat als werkboot geleverd aan de baggeraars die het strand bijspuiten.”
Werkboot Ella F bedient nichemarkt
Naast de vloot multicats en shoalbusters beschikt het bedrijf over een Ultra Shallow Draft dp2 MPSV (Multi-purpose Support Vessel). Een hele mond vol, maar deze veelzijdige werkboot heeft met een diepgang van slechts anderhalve meter een unieke positie in de markt. “Veel partijen doen hetzelfde werk binnen onze branche. In samenwerking met Neptune Shipyards hebben wij een schip bedacht dat op plekken kan komen die anderen niet kunnen bereiken. Je moet dan met name aan plekken denken met een beperkte diepgang”, licht Jan toe.
Met een breedte van 35 en lengte van 15 meter biedt de Ella F een groot werkdek en accommodatie aan 21 personen. Sinds de tewaterlating in 2017 heeft het schip geassisteerd bij projecten in Denemarken, Nederland en Engeland. Als klap op de vuurpijl is de Ella F net terug van een klus op de grens van Nieuw-Guinea en Mauritanië, waar zij kabels heeft gelegd voor een raketbasis. Ondanks de beperkte diepgang heeft het schip zich uitstekend gehouden op de Atlantische Oceaan. Op de vraag hoe de toekomst er uit ziet, antwoordt Jan krachtig: “De orderportfolio ziet er goed uit. De Ella F, ons schaap met 5 poten, wordt op dit moment gemobiliseerd in Algeciras voor een nieuw project van Van Oord.”