HERO-2000x1000

Een keuze voor havenwerk is ook een keuze voor avontuur

Tijdens de Studiekeuzebeurs West, die plaatsvindt op 9 en 10 december in Rotterdam Ahoy, bemannen RPPC en Deltalinqs een gezamenlijke stand. En niet voor niets, legt Susan Dijkstra, projectmanager bij RPPC uit. “Het promoten van de Rotterdamse haven als interessante werkplek is belangrijk. De druk op de arbeidsmarkt is groot en jongeren zijn zich niet altijd bewust van de mogelijkheden die het grote aantal bedrijven, waaronder RPPC-leden biedt.”

Gezamenlijk talent aan de haven binden

De leden werken daarom graag mee aan de beurs. “Wij zoeken nogal wat medewerkers op E&I-gebied. En het is belangrijk jongeren en studenten al vroeg enthousiast te maken voor dit werk,” zegt Ria Hut, Marketing Manager bij FMJ Group. “We moeten er gezamenlijk voor zorgen dat meer talent voor een (elektro) technische opleiding kiest.”

De samenwerking met andere partijen, RPPC en Deltalinqs kan daarbij een mooie rol spelen, verwacht Hut. “Wij willen tijdens de beurs laten zien dat we aan veel interessante elektrotechnische projecten werken. Niet alleen havengerelateerd, maar ook in andere technische omgevingen. En dat je bij ons ook kunt doorgroeien, dat is voor de ouders die tijdens de beurs met hun kinderen meekomen, goed om te weten.”

Jonge medewerkers aan het woord

Net als FMJ Group wil ook Koninklijke Van der Wees Groep graag uitdragen hoe boeiend het werk bij hun bedrijf én in de sector is, legt Sales Manager Mark van den Berg uit. “Ook wij zijn naarstig op zoek naar nieuw personeel.” Het team van Van der Wees wil proberen de schoolverlaters een richting te laten kiezen die duidelijk voorsorteert op de techniek. “Mensen weten niet hoe leuk deze sector is. Dat willen we dus laten zien.”

Dit doet de onderneming onder meer door de jongste medewerkers deel te laten nemen aan de beurs. “Die zijn twintig en eenentwintig jaar oud, enthousiaste jonge honden.” Ze zullen vooral vertellen hoe divers het werk is. “Je kiest bij ons toch een beetje voor het avontuur, dat spreekt jongeren aan. Je werkt een groot aantal jaren van je leven, dus is het belangrijk dat het werk je echt aanspreekt.”

 

Digitale tool

De bezoekers van de beurs in december zijn leerlingen van voornamelijk vmbo, mbo en havo. “Zij staan op het punt een studierichting te kiezen,” legt Dijkstra uit. “Samen met Deltalinqs, RPPC-leden en het Educatie en Informatiecentrum Haven (EIC) bemannen we de stand.”

 

Op vrijdag komen er vooral bussen met jongeren, op zaterdag komen vaak ook de ouders mee. “Die willen meer weten over de mogelijkheden van hun kinderen.” Bij de vorige editie van de beurs zette RPPC een door EIC ontwikkelde digitale tool als hulpmiddel in om leerlingen te laten zien welke beroepen je kan kiezen. De uitkomsten zijn gebaseerd op een keuzemenu van interesses van de betreffende leerling. Dijkstra: “De tool was zo populair, dat we nu drie iPads en twee touchscreens hebben om iedereen ermee te laten werken.”

Thumbnail-4x3