HERO-MV2

Gateway naar Baltische landen en het Verre Oosten

De Ruscon Group, een Russische logistieke serviceprovider voor container transshipment en transport over het spoor, breidde zijn Europese aanwezigheid afgelopen november uit door het openen van een dochterbedrijf in Rotterdam. Dit bedrijf, dat luistert naar de naam Smartcontainer, wil Europese verladers helpen hun supply chain en de kwaliteit en snelheid van het transport tussen Europa en Rusland te verbeteren.

Smartcontainer is de enige dochterfirma in Europa van de Ruscon Group. Deze organisatie, een van de grootste containeroperators van Rusland, beschikt tevens over kantoren in Kazachstan en China.


Binnenvaart belangrijk

Een van de belangrijkste activiteiten van Ruscon Group bestaat uit logistiek rond projectlading, denk daarbij aan het transport van zware of oversized lading. Met name het transport vanuit locaties in het binnenland wordt dan met binnenschepen uitgevoerd, legt Irina Birman, Commercieel Directeur bij Smartcontainer uit. “Zo werd in september vorig jaar een zwaar transport per barge gerealiseerd tussen het Russische Volgodonsk naar een haven in Turkije.”

Een ander voorbeeld is het transport van oversized cargo van Rotterdam naar Turkije. “Dat ging eerst per barge naar Rotterdam, toen met een zeeschip verder.” Birman zegt te hopen op een intensieve samenwerking met de binnenvaart in Nederland. Het is een duurzame en kostengunstige modaliteit.


Gateway naar Baltische landen en het Verre Oosten

De handel tussen Nederland en Rusland was in 2020 goed voor ruim 28.574 miljoen dollar en staat daarmee in volume op de derde plaats van naties waarmee Rusland handelt. Daarnaast is Rotterdam ook een van de grootste hubs voor het transport naar andere landen én een belangrijke gateway richting de Baltische staten, zoals St. Petersburg. Birman: “Daarom kozen we voor Rotterdam. Verder is Nederland goed gepositioneerd voor de ontwikkeling van rail-services naar en van China, wat voor ons belangrijk is”.


Nieuwe Zijderoute

De Ruscon Group is betrokken bij transporten via de Nieuwe Zijderoute. “We lanceerden samen met hen en Transcontainer in februari van dit jaar een nieuwe treinverbinding tussen Europa en China. Deze trein, die eenenveertig 40-voets containers geladen met voedingsmiddelen vervoerde, had als eindbestemming Qinhuangdan in China en volgde de route via de Russische grensstad Zabaikalsk”, legt de Commercieel Directeur uit. Ruscon was daarbij actief als forwarding agent en als serviceprovider voor het first- en last mile transport.

Smartcontainer werkt samen met de leden van het Road2Holland consortium dat zich ten doel stelt de aansluiting van Nederland op de Nieuwe Zijderoute te versterken. Voor dit consortium is het feit dat Smartcontainer via de Russische moederholding direct toegang heeft tot 48 achterlandterminals verspreid over Rusland, zes maritieme containerterminals en meer dan 34.100 platforms voor spoorvervoer en beschikt over 87.800 ISO containers een voordeel.


Delen van kennis

Nederland is bij uitstek een exportnatie en de Rotterdamse haven is bij de afhandeling van containers de grootste speler in Europa, weet Birman, “We willen onderdeel zijn van het havennetwerk in Rotterdam en Nederland”. Om die reden is Smartcontainer lid geworden van RPPC. “We hopen deel te kunnen nemen aan internationale bijeenkomsten en te profiteren van hun promotie-activiteiten. Ook verwachten we veel van het uitwisselen van kennis met andere leden. Van onze kant delen we graag onze kennis van de Russische infrastructuur op het gebied van havens, spoor en binnenvaart. Dit, naast onze ervaring met het verschepen van containers van en naar Rusland.”

Thumbnail-Maasvlakte2