Volgens Dennis Nossent, Director Marine & Offshore bij FMJ Group, kent 2024 een uitdagende markt. “De uitdaging ligt daarbij niet zo zeer in de business. We doen prachtige klussen in Nederland en het buitenland. De markt ligt echt open voor ons, en er zijn veel mooie kansen.”
Probleem is echter, en daarin staat FMJ beslist niet alleen, het beperkte aantal mensen dat op de markt beschikbaar is. Wet- en regelgeving werken daarbij niet altijd mee, geeft Nossent aan. “We willen graag een professional uit Schotland aantrekken, maar nu dat land geen EU-lid meer is zijn we eindeloos lang bezig met een werkvergunning.” De boodschap van de Director Marine & Offshore is dan ook: “FMJ is een heel gezond bedrijf, maar we zouden nog veel meer kunnen realiseren dan nu mogelijk is.”
Eigen kweekvijver
Nu helpt het dat de onderneming, in 2006 gestart met de voorletters van de namen van de drie oprichters Frank, Marius en Jaap, een eigen strategie heeft ontwikkeld als het gaat om het personeelsbeleid. “Ten eerste is het zo dat alle leidinggevende techneuten, de supervisors, in dienst van FMJ zijn. Dat moeten eigen mensen zijn in onze filosofie, opdat we de kwaliteit die we willen leveren, en die de opdrachtgever van ons verwacht, kunnen waarborgen.”
Bij klussen in binnen- en buitenland wordt het arsenaal aan eigen mensen aangevuld met lokale inhuur. “Dat betekent niet dat we helemaal geen monteurs in dienst hebben,” legt Nossent uit. “Maar die maken meestal deel uit van onze kweekvijver. Dat zijn de talenten die door kunnen groeien naar een leidinggevende rol als supervisor.”
Bedrijf opdelen in ‘cellen’
Een ander principe waar FMJ aan vasthoudt is het onderbrengen van activiteiten in eigen bv’s, als die betreffende bedrijfsonderdelen te groot worden. “We baseren ons op de filosofie van Eckart Wintzen,” vertelt Nossent. “Wintzen, die software-bedrijf BSO liet uitgroeien van een eenmanszaak tot een multinational, was ervan overtuigd dat een bedrijf het best werkt als een afdeling niet groter is dan ongeveer vijftig medewerkers. Wordt een grotere omvang bereikt, dan gaat een deel als een nieuwe zelfstandige ‘cel’ verder.”
Op die manier werkt FMJ Group ook. “Het gaat om een groot aantal bv’s die zich richten op een eigen marktsegment of een eigen regio.” Dat brengt volgens Nossent met zich mee dat opdrachtgevers persoonlijk contact ervaren, dat er weinig overhead is en dat mensen met plezier bij het bedrijf werken. “Het behoud van personeel is heel belangrijk, en daar slagen we enorm goed in. “
Een gemene deler bij de activiteiten is dat FMJ Group zich vooral richt op elektrotechnische klussen. “En dan met name voor de grote vaart, Offshore Wind, Yachting en Industrie” sluit Nossent af.