Transportcentrale Rotterdam is opgericht in 1973 en hield zich aanvankelijk hoofdzakelijk bezig met het transport van hooi, glas en zinkanodes. “Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een modern nationaal- en internationaal transportbedrijf,” zegt Quinten van Dobben, Algemeen directeur bij Transportcentrale Rotterdam.
Twee kernactiviteiten
“We zijn heel goed in twee specifieke activiteiten,” legt Van Dobben uit. De ene is het transport van zeecontainers van en naar het Ruhrgebied, terwijl de andere activiteit zich op een heel specifieke niche richt, namelijk het transport van rollen papier.
Elke dag worden ruim 30 auto’s ingezet voor papiertransport met het Joloda systeem. “Dit systeem maakt het voor de chauffeur mogelijk om rollen papier zelf te laden en te lossen via de achterzijde van de trailer,” verklaart Quinten. “Wij beschikken daartoe over 13.60 m tautliners met een insteekhoogte van 2.60 m en een laadvermogen van ongeveer 30 ton”.
Transportcentrale Rotterdam heeft een groot aantal moderne trailers voorzien van dit systeem in eigendom. De onderneming heeft daartoe ongeveer dertig chauffeurs in dienst, en huurt er daarnaast nog een aantal in.
One way containertransport
Bij het transport van zeecontainers gaat het voornamelijk om one way-operaties tussen Rotterdam en Antwerpen enerzijds en het Ruhrgebied anderzijds. Van Dobben: “We pikken een container op in de zeehaven en droppen die op een terminal in Duitsland en vervolgens pakken we daar een andere container en brengen die naar de gewenste diepzeehaven.”
Onlangs verliet Transportcentrale Rotterdam de vestiging in Papendrecht om met 15 man op kantoor neer te strijken in de Rotterdamse Waalhaven. “Ons kantoor werd te klein, dus we zochten naar meer ruimte, maar ook wilden we een buitenterrein hebben naast ons kantoor waar we de mogelijkheid hebben om op korte termijn een laadplein te realiseren voor onze eigen vrachtwagens maar ook voor externe trucks.