haeder-01

Doen waar je goed in bent, dat doen natuurlijk alle leden van RPPC. Meestal treffen zij elkaar buiten werktijden op beurzen of borrels maar dit keer werkten drie leden gelijktijdig aan één groot project.

Drie RPPC-leden, één klus

Doen waar je goed in bent, dat doen natuurlijk alle leden van RPPC. Meestal treffen zij elkaar buiten werktijden op beurzen of borrels maar dit keer werkten drie leden gelijktijdig aan één groot project: het verschepen van een werkkraan in delen, voor een opdrachtgever in Nederland. De kraan is onderdeel van een werkschip dat in Roemenië wordt afgebouwd. Het grootste stuk van vijftien meter hoog, acht meter breed en tien meter lang is goed voor 130 ton materiaal. Een klus die veel voorbereiding vergt en een flexibele houding van alle partijen. Eind mei is de kraan op de boot geladen.

De opdracht werd aangenomen door Van der Vlist Terminal Moerdijk, onderdeel van Van der Vlist Transportgroep die bekend staat om het speciaal- en zwaartransport. Op hun grote terminal in Moerdijk staat een kraan met een capaciteit van 84 ton die dit werk kan afleveren, maar voor deze opdracht moesten er twee kranen extra ingehuurd worden. Rob van de Wal, commercieel manager bij Van der Vlist Terminal Moerdijk: “Dit soort projecten doen wij regelmatig, wij kunnen zo’n opdracht van A tot Z begeleiden. Dat is voor de klant fijn, want wij zoeken zelf de samenwerking op met andere bedrijven. Vaak en dus ook in dit geval met Snoeck Services en Van der Wees Watertransporten. We nemen, zeker met zo’n grote vracht, geen enkel risico en huren ook een nautisch specialist in. We werken daarnaast met een ervaren reder.” Van de Wal lacht: “Af en toe vergelijk ik nog wel prijzen van andere partijen natuurlijk. Maar, en dat meen ik echt, er gaat niets boven vertrouwen en een goede band. Je moet bij dit soort klussen echt weten wat je aan elkaar hebt.”

Bij Snoeck Services, die wij nog even spreken voor zij naar Moerdijk rijden om te kijken bij hoe de lading op het schip komt, denken ze er precies zo over. Snoeck Services is gespecialiseerd in lashing & securing, ofwel het vastzetten van allerlei lading. Doel is dat de lading schadevrij de eindbestemming bereikt, of dat nu over zee, spoor of weg is. Het bedrijf bestaat al sinds de jaren 60. René van der Werff van Snoeck Services: “Dit soort ladingen doen ook wij wel vaker, maar deze is door de enorme afmetingen weer een mooie uitdaging.” 

De enorme lading werd via het Hollands Diep van Heijningen naar de terminal van Van der Vlist gevaren. Van de Wal: “Hiervoor werken wij, al jaren, samen met Van der Wees. De kraan is op een groot ponton geplaatst. Vanwege de afmetingen was dit de enige mogelijkheid om het te vervoeren.” Van der Wees is specialist in watertransport met pontons en degene die je moet hebben als je echt niet meer weet hoe je iets van A naar B moet brengen.  

In twee dagen lag de kraan aan boord van het schip de Rimini, eigendom van twee zelfstandige kapiteins. Benedendeks en bovendeks zijn de mannen van Snoeck en Van der Vlist tegelijkertijd bezig geweest om de lading op de juiste plek te krijgen en te zekeren. Van de Wal: “Wat ik heb gemerkt, is dat de laatste jaren het Rotterdamse cluster elkaar weer goed versterkt. Wereldwijd bieden wij als Groot-Rotterdam een complete dienstverlening aan, en dat is echt niet in alle havens zo. Ik ben blij dat RPPC heeft besloten de breakbulk en offshore community op te bouwen, dat is voor ons heel interessant.”

thumb-01