NB - HERO ZHD Stevedoring

De meest kritische grondstof

Als ik naar buiten kijk, zie ik de hagelwitte bergen natuurgips op onze kade aan het Mallegat in Dordrecht. Niet bepaald een kritieke grondstof, tenminste, niet volgens de CRMA (Critical Raw Materials Act) van de Europese Commissie. Wél voor onze klant, de producent van gipsplaten. Voor hem zijn deze bergen droge bulk de broodnodige grondstof voor zijn businessmodel. 

Dan wordt de vraag: wat is nu eigenlijk een kritieke grondstof? En voor wie? Kijk eens met een bredere blik dan de officiële lijst van 34 grondstoffen die beleidsmakers ons presenteren. Sterker nog, kijk eens voorbij die stapels grondstoffen. In onze marktdynamiek - met voortdurende prijsdruk, sterke volatiliteit en een groot aantal dienstverleners - zijn niet alleen de materialskritiek. Ook de faciliterende bedrijfsprocessen vormen een kritieke factor voor een sterke concurrentiepositie. 

Neem bijvoorbeeld je informatieprocessen eens kritisch onder de loep: planning, documentstromen, verklaringen, CSRD/ESG-bewijslast en ketentransparantie. Werk je nog met traditionele Excelsheets, of investeer je in slimme AI-tools? Want hoe conservatief onze sector ook mag zijn, we zijn altijd sterk geweest in het vinden van manieren om ons werk sneller en efficiënter te doen. En om ons aan te passen als de stroom verschuift. Dat kunnen we hier in de Rotterdamse haven (die uiteraard tot aan Dordrecht en Moerdijk loopt) als de besten ter wereld! 
Staar je dus niet blind op alleen de volumes. Onze echte toegevoegde waarde zit in hoe we werken, niet in hoeveel. 

Onze uitdaging is: creatief blijven. Alternatieve routes bedenken. Loopt de handel in traditionele grondstoffen terug? Kampen we met een tekort aan gekwalificeerd personeel? Zetten milieunormen ons klem? Dan bedenken we een nieuw plan. 
Zolang je openstaat voor verandering, ontstaat er altijd ruimte om weer door te kunnen. Om links of rechts af te slaan, als de markt daarheen beweegt. Blijf je opties openhouden. Vertrouw op je eigen competenties. Ook als het even onzeker is. Daar ligt je kracht. Mits je de moed hebt om op de lange termijn te blijven nadenken én handelen. 

Wat is op de lange termijn de meest kritieke grondstof in ons businessmodel? Daarvoor moeten we niet denken in termen van volumes en economie. Het vraagt vooral om mens-denken. 

Zeker in een keten waarin we sterk afhankelijk zijn van elkaar. Waarin we elkaar nodig hebben om de stip op de horizon te verleggen wanneer de wereld om ons heen verandert. Dan zoek je elkaar op. Dan zoek je partners met wie het prettig zakendoen is. Een netwerk zoals de RPPC. 
De meest kritieke grondstof in langdurige (zakelijke) relaties is en blijft vertrouwen. Hoe gek de wereld ook op zn kop staat. Samenwerking ontstaat op basis van vraag en aanbod, maar houdt stand door vertrouwen. Vertrouwen in de kracht van onze keten, in ons creatief verandervermogen en in elkaar. 

NB - THUMBNAIL ZHD Stevedoring